Zowel sentiment als de kassa willen het ‘Johan Cruijff Stadion’

Het gepraat over de Arena is een schijngevecht

Niemand begrijpt dat er nu al een jaar wordt gepraat over de naamgeving van de Amsterdam Arena. Waarom dat stadion niet gewoon vernoemd naar Johan Cruijff? Niemand snapt waarom het zo lang duurt.

Al sinds het overlijden van onze beste en meest inspirerende voetballer/trainer/betweter aller tijden, maart vorig jaar, zijn de belanghebbenden in overleg. Het onbegrip daarover is terecht, maar om andere redenen dan je zou denken. De kwestie wordt namelijk vaak voorgesteld alsof het gaat om geld versus sentiment; om het herdenken van een sportief genie versus de kassa. Meer concreet: tussen het gratis ‘Johan Cruijff Stadion’ versus het lucratieve ‘Amstel Bier Arena’ (of iets dergelijks), wat zo’n vier miljoen euro per jaar waard zou zijn.

Altijd die commercie: dat was ongeveer de kern van de discussies. De gemeente Amsterdam, Ajax, het bedrijf dat de Arena bestiert en de andere betrokkenen moesten in ‘s lands belang over hun schaduw heen springen en hun handtekening onder de door iedereen gewenste naamswijziging zetten. Van Jordi Cruijff tot zo ongeveer alle Nederlandse voetbalcolumnisten: men wil het Johan Cruijff Stadion.

Het verrassende is dat de hier geschetste tegenstelling waarschijnlijk niet bestaat. Een kleine rondgang langs deskundigen leert dat de kans op een commerciële naamgeving van de Arena al lang verkeken is. ‘De Arena’ is inmiddels zo ingeburgerd dat het publiek niet bereid zal zijn het stadion anders te benoemen. En die overschakeling is uiteraard waar een sponsor op uit zal zijn. De drempel om over te schakelen op Johan Cruijff Arena zal vanwege de sympathie veel lager zijn.

Het klinkt logisch, maar misschien ga je ook dat pas zien als je het doorhebt.

Wie het niet doorhad, was Sparta. Die club veranderde in 1999 ‘Het Kasteel’ na een verbouwing in ‘Eneco Stadion’. Om dat twee jaar later weer terug te draaien — ‘Het Kasteel’ lag al veel te lang verankerd in de ziel van Rotterdam-West om daar nog iets aan te veranderen.

Wie het wél doorhad, zoals zo vaak in sportief-zakelijk opzicht, was Bayern München. Meteen na de oplevering van haar nieuwe Arena in 2005 werd de commerciële naam Allianz eraan verbonden. Vrijwel onmiddellijk namen de fans het over. Nieuw stadion, nieuwe naam, dat werkt. Tweede geval: tot 2006 zou Arsenal kansloos zijn geweest het aloude en geliefde Highbury te vernoemen naar haar sponsor Emirates. Totdat vlakbij in Londen een gloednieuw stadion werd betrokken: toen was de tijd meer dan rijp om de naam te verzilveren.

Het ijzer van de Arena was bij de oplevering in 1996 heet. Toch werd het niet gesmeed: met ‘Amsterdam Arena’ werd de gemeente behaagd en de vele founders, waaronder Philips en Coca-Cola, werden niet geplaagd met de commerciële naam van een ander. Nu het ijzer al vele jaren steenkoud is, lijkt de enig mogelijke naamsverandering Johan Cruijff Arena/Stadion te zijn. De naam van Cruijff roept nu allerwege sympathie op en zal dus indirect voor extra inkomsten zorgen. Zowel het sentiment als de kassa willen Johan Cruijff.