Het geheim van de entrepreneur

Steeds meer Nederlanders beginnen een bedrijf, geïnspireerd door de triomfen van iconen als Elon Musk (PayPal, Tesla, SpaceX) en Mark Zuckerberg (Facebook) en door de adviezen van succesgoeroes. Maar bestaat er wel een recept voor zakelijk succes? “Het helpt als je met minder mensen rekening houdt.”

De CEO van een zeker Amerikaanse bedrijf stond niet bepaald bekend als de meest empathische baas ooit. Zo parkeerde hij geregeld zijn Mercedes op een invalidenplek. Kritiek daarop liet hem koud. Ook zijn woedebuien en ontslagbeleid waren berucht. Toen een concurrent een nieuw product lanceerde dat nogal deed denken aan dat van hem, stond het schuim hem op de lippen. Het product was volgens de ondernemer gestolen. “Al kost dit me mijn laatste adem, ik zal dit rechtzetten,” fulmineerde hij. “Ik ga ze vernietigen.”

Samen met deze man in de lift staan was levensgevaarlijk. Volgens oud-werknemers vroeg hij hen daar regelmatig naar de ontwikkeling van producten. Als het antwoord hem niet beviel, ontsloeg hij ze nog voor ze op de bestemming waren.De oprichter en CEO van een andere grote Amerikaanse onderneming kan er ook wat van. Het Internationaal Vakverbond benoemde hem al eens tot de ‘Ergste baas ter wereld’. In 2015 verscheen in The New York Times een onthullend artikel waarin voormalige werknemers en managers een boekje open deden over de cultuur bij het bedrijf.

Ze spraken van een keiharde en competitieve afrekencultuur waarin werknemers onder meer worden aangemoedigd elkaars ideeën zoveel mogelijk neer te sabelen. Dat past bij de filosofie van deze ondernemer. Hij heeft een hartgrondige a eer van alles dat riekt naar middelmatigheid. In de woorden van een van de door The New York Times opgevoerde oud-directeuren: “Werken bij X is een afvalrace, een systeem van doelmatig darwinisme waarin geen plaats is voor losers.”

Kunnen deze tirannen een succesvol bedrijf leiden? Jazeker.