Spring naar de content
bron: ANP

Facebook roemt zichzelf, maar moet stoppen met open deuren intrappen

Kent u sprookjes waarbij de slechterik wint? Nee, bij Facebook ook niet. Nadat het platform veelvuldig gekaapt werd voor de verspreiding van nepnieuws en propaganda willen Mark Zuckerberg en consorten dit probleem aanpakken. De baanbrekende plannen van het platform zijn te lezen in een onderzoek van het eigen Threat Intelligence team.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jessy de Cooker

Met het dertien pagina’s tellende ‘Information Operations and Facebook’  wil Facebook haar gebruikers en de wereld laten zien dat het echt de strijd aangaat met nepnieuws en de verspreiders van propaganda. Want daar wordt het sociale platform volgens het rapport namelijk ‘steeds vaker’ voor gebruikt.

Dat wisten we, ondanks talloze meldingen, nog niet.

Centraal in de nieuwe aanpak staan ‘Information Operations’. Dat zijn volgens Facebook ‘actions taken by organized actors (governments or non-state actors) to distort domestic or foreign political sentiment, most frequently to achieve a strategic and/or geopolitical outcome’. Een hele mond vol om propaganda en nepnieuws aan te duiden. Sterker nog, de term propaganda valt niet één keer in het rapport. Wel komen desinformatie, nepnieuws en trolaccounts aan bod, maar het gloeiendhete hangijzer dat boven dit onderzoek hangt wordt niet benoemd.

Zelfverheerlijking

Wel roemt Facebook zichzelf – in de trant van ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ – en prijst het zich voor de genomen maatregelen tegen de verspreiding van propaganda. Het wist 30.000 Franse nepaccounts in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in Frankrijk te verwijderen en het treft geen blaam in de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen. Er worden verder geen woorden vuilgemaakt aan hoe we ons op Facebook kunnen verdedigen tegen nepnieuws en propaganda.

Mooie woorden, weinig daden

Facebook wil haar ‘community’ van bijna 2 miljard mensen wel beschermen. Maar het zit niet, vinden Zuckerberg en co., in de positie ‘to make definitive attribution to the actors sponsoring this activity’.

Naast alle open deuren duikt Facebook in dit oppervlakkige rapport opzichtig weg voor haar echte problemen. Dat is jammer. Een grondiger onderzoek plus een transparante aanpak rond nepnieuws zou een goede verdediging kunnen zijn om de slechteriken, die Facebook juist wil aanpakken, buiten de deur te houden.

Onderwerpen