De koffie- en mode-industrie slaan op World Recycling Day de handen ineen

Nespresso en Hans Ubbink presenteren duurzame jurk op World Recycling Day

De kledingindustrie en de koffiebranche hebben veel gemeen. Beide liggen geregeld onder vuur vanwege gebrek aan duurzaam beleid en beide sectoren recyclen niet genoeg. Nespresso en Hans Ubbink, vertegenwoordigers uit de twee industrieën, hebben de handen ineen geslagen op het gebied van duurzaamheid. Op World Recycling Day presenteren ze een door Ubbink ontworpen duurzame avondjurk van restproducten van de koffiefabrikant.

De avondjurk bestaat uit gerecyclede Nespressocups, veelal in goud- en blauwtinten en is vervaardigd uit groen leer. De jurk is couture tot in de finesse, waarbij monnikenwerk een vereiste was. Vandaar dat modeontwerper Hans Ubbink zelf al heeft aangegeven dat dit de laatste keer is dat hij een project doet met deze hoeveelheid aan handwerk. Jammer, het resultaat mag er namelijk wezen. Wij spraken de CEO van Nespresso Mark Ruijgrok en Ubbink over het belang van duurzaam produceren en met name de complexiteit van de kwestie.

Is er nog koffie?

Deze week verscheen er namelijk een uitgebreid verhaal in de NRC met de kop ‘Is er nog koffie?’. Door de rijzende vraag naar het zwarte goud in combinatie met bedreigende klimaatverandering wordt koffie namelijk een schaarser product. Met name de zogenaamde Arabicabonen, die ongeveer in 70% van alle kopjes koffie zitten, worden minder verbouwd.

Klimaatverandering zorgt namelijk hogere temperaturen en hevige neerslag en beide weerelementen zijn funest voor deze koffieboon. We drinken meer en meer koffie en die trend zal in de nabije toekomst enkel doorzetten. Tegelijkertijd zal de beschikbare grond voor de teelt van koffiebonen gelijk blijven of krimpen. Waar dienen we te kijken voor een oplossing voor dit probleem? De boer, de leverancier, producent of de consument? Met exact hetzelfde dilemma knoeit de kledingindustrie ook. De consument wilt meer kleren voor minder geld.

Wie dient de koffie-en kledingindustrie? De vitaliteit van de aardbol of de tevreden klant? Hoe dan ook, op de lange termijn zullen deze twee componenten samenvallen. Maar er dient nu gehandeld te worden. Ubbink en Ruijgrok beamen dit.

World Recycling Day
Ruijgrok (l) en Ubbink (r) bij de presentatie van de jurk. Noortje Crabbendam

Aluminium cupje

Nespresso wil een voorloper zijn op het gebied van duurzaam produceren. “Van boon tot cupje,” aldus Ruijgrok. De gemalen koffie zit in de befaamde aluminium koffiecupjes, een product dat niet direct milieuvriendelijkheid schreeuwt. Het is daarom des te meer van belang dat dit aluminium weer hergebruikt wordt. Daarbij komt dat het namelijk wel oneindig recyclebaar is en Nespresso zet daar ook op in. “Nespresso doet dit door middel van meer dan 2000 inleverpunten voor de gebruikte cups,” vertelt hij. “Het is daarbij ook mogelijk om de gebruikte cups aan de bezorger die jou je koffie komt brengen te geven. Hierdoor wordt de verbruikte CO2 van de auto optimaal gebruikt. De koffieresten uit de cups worden ook omgezet tot biobrandstof.”

Of de koffieplantages de vraag nog kan bijbenen is Ruijgrok positief gestemd: “De productie moet zich aanpassen aan de huidige klimaatverandering en de boeren dienen zeer goed behandeld te worden, zoals bijvoorbeeld een pensioenplan en het AAA Sustainable Quality™-programma.”

Toekomst

Dit rooskleurige beeld, met kanttekeningen, dat Ruijgrok beschrijft is niet te vergelijken met de toekomst van de kledingindustrie waar Ubbink deel van uitmaakt. De ontwerper verwacht niet dat de massaconsumptie van kleding binnen aanzienlijke tijd zal verduurzamen. “De enige oplossing is dat we kleding gaan dragen van hoge kwaliteit, waardoor we ten eerste minder kleren nodig hebben en ten tweede zal het kledingstuk langer meegaan,” merkt Ubbink op. “Een trend duurt ongeveer tien jaar, dus het is onzin om elk seizoen nieuwe kleding aan te schaffen. Maar de kledingindustrie blijft een industrie, die enkel als doel heeft om te produceren om te verdienen.”

De tekst gaat verder onder de tweet.

Ubbink zelf verklaart dat hij al sinds de jaren ’90 duurzaam probeert te leven en duurzame kleding te ontwerpen. Maar het betreurt hem dat weinig hem volgen in deze ambitie. Met dit project en de Nespressojurk is in ieder geval een eerste stap gezet tot een cross-over tussen twee industrieën die moeten nadenken over hun eigen duurzaamheid.