Spring naar de content
bron: ANP/AFP Foto/Timothy A. Clary

Omstreden Trump-toneelstuk ageert tegen politieke moord

Het controversiële toneelstuk Julius Caesar zorgde tot op de laatste speeldag voor oproer tijdens Shakespeare in the Park, een theaterfestival in Central Park, New York. Hoofdpersonage Caesar zou in deze bewerking van het klassieke werk van Shakespeare namelijk verdacht veel lijken op president Trump die ten overstaan van een volle zaal door een menigte wordt neergestoken. Een onbegrepen kunstwerk, want het stuk zou politieke moorden juist aan de kaak stellen. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nico Hofstra

Al sinds de première in mei heeft het toneelstuk van de New York Public Theater te kampen met demonstraties en stevige kritieken. Ook tijdens de laatste opvoering  van het stuk deze week is het raak. Twee Amerikaanse mannen van 26 en 28 bestormen het podium. “Liberale haat kills,” schreeuwen ze. Twee dagen eerder moet de beveiliging een vrouw, die de voorstelling wilde verstoren door ‘Stop links geweld’ en ‘New York Public Theater is ISIS’ te roepen, verwijderen.

De tekst gaat hieronder verder. 

Aanleiding van het oproer is de moderne bewerking van de Romeinse tragedie uit 1599 waarin de witte toga is vervangen door een zwarte jas met te lange rode stropdas en in plaats van een kroon van laurierbladeren heeft Caesar golvend blond haar. Met een Sloveens model aan zijn zijde doet het geheel inderdaad aan Trump denken. Het is vooral de scène waarin Caesar wordt neergestoken door een groep tegenstanders die bij veel Amerikanen in het verkeerde keelgat schiet.

Boodschap

Een recensie van het Amerikaanse entertainmentblad Variety noemt deze kritiek onrechtvaardig en onderstreept de betekenis van het stuk, namelijk de kritiek die de tragedie uit op (politieke) moorden. “Ieder die het toneelstuk leest kent de ware boodschap die Shakespeare voor ogen had; hoe graag je ook van je huidige leider af wil, probeer hem niet te vermoorden.”

Door de ophef hebben sponsoren als Delta Airlines en de Bank of America zich teruggetrokken als steunbetuigers van het stuk. Volgens een woordvoerder zou dat zijn omdat het toneelstuk bewust provoceert en uit is op beledigen. “En dat terwijl sommigen van ons dachten dat dit juist de fundamentele functies van theater zijn”, merkte dramacriticus Michael Billington op in zijn column in The Guardian.

Het zal voorlopig niet de laatste keer zijn geweest dat het theater kritiek krijgt te verduren. Filmmaker Michael Moore zal deze zomer namelijk op Broadway staan met een anti-Trump-show.

Onderwerpen