De Mozart van de bubbels wil blijven vernieuwen en inspireren

Dat Tom Kellerhuis, hoofdredacteur HP/De Tijd en schrijvende kok, een goed glas champagne lust, wisten we al. Daarom kon hij zijn hart ophalen bij het Krug World Festival, waar de beste champagne ter wereld werd gecombineerd met muziek van onder meer de wereldbefaamde jazzpianist Jacky Terrasson en zangeres Lianne La Havas.

Je hebt champagne en je hebt Krug. Dat was jarenlang de stelregel van het mooiste en beste champagnehuis van Frankrijk. We vragen aan Olivier Krug, zesde generatie champagnemakers, of die uitspraak nog steeds opgeld doet. Zijn antwoord is opmerkelijk.

“Het is een uitspraak van mijn oom en, wellicht zal het je verbazen,” vertelt hij, “maar ik ben het er compleet mee oneens. Want Krug is namelijk champagne. De afgelopen dertig of veertig jaar heeft Krug zich zo gedragen: je hebt champagne en je hebt Krug. Zo van: Krug is eigenlijk een champagne voor connaisseurs. Maar in de huidige optiek van het bedrijf die toevallig ook de mijne is, gaat Krug daar niet over.”

Krug
Joseph Krug. Beeld: Krug

“Het gaat ons nu om gulheid en delen. Deze man, de grondlegger van Krug, was een en al vrijgevigheid.” Hij wijst op een foto aan de muur van een van zijn Duitse voorvaderen, Joseph Krug (geboren in 1800 in Mainz, Duitsland), die het bedrijf in 1843 in het Noord-Franse Reims vestigde. Vijftig jaar later – in 1893 – bezat de firma de huidige kelders en de pas schitterend gerenoveerde vertrekken inclusief grote tuin waar de familie nog altijd woont. En hoewel leden van de vijfde generatie van de Krug-familie nog immer wijn maken, is het wijndomein sinds 1999 in bezit van Louis Vuitton Moët Hennessy.

U kunt niet ontkennen dat Joseph Krug ook de beste champagne ter wereld probeerde te maken.
Olivier Krug, bescheiden: “Maar we zijn met niemand in competitie. Het is misschien de beste champagne in de wereld, maar het gaat er ook om waar jij van houdt. En die slogan van weleer had iets arrogants. We vinden het nu veel belangrijker bijvoorbeeld om te delen hoe we onze champagnes maken. En dat we elk jaar weer een nieuwe creatie vieren. In goede en in slechte jaren. In goede jaren maken we Krug Vintage, gemaakt met alleen maar druiven uit dat jaar en in mindere jaren maken we een Grande Cuvée.”

Multi-milléssimé

Het was iets dat voor de komst van Joseph Krug in de champagne niet bestond. Krug Grande Cuvée is een brut non-millésimé, maar Krug noemt deze wijn een multi-milléssimé. Geen wijn dus zonder jaartal, maar een assemblage van minimaal tien verschillende jaargangen. Deze wijn is altijd een blend van chardonnay, pinot noir en pinot meunier. Pinot noir geeft de champagne kracht en structuur, pinot meunier levert de soepelheid en de fruitigheid en chardonnay zorgt voor de elegantie en finesse. De flessen rusten na de prise de mousse – de periode van gisting op de fles – nog zes jaar op gist in de koele kelders in de krijtrotsen onder Reims.

Krug
Beeld: Krug

Expressie zonder vaste formule

Olivier Krug wijst ons erop dat de elementen elk jaar weer anders kunnen zijn: “Alle ingrediënten zijn anders, en toch komen we tot ongeveer dezelfde champagne. Maar als je dieper proeft zal je kleine nuances en verschillen proeven. Maar ook: dit is exact waarom ik dat liedje twee jaar geleden zo mooi vond. Dat zei Joseph: ik wil een champagne maken – zoals de sterkste expressie van een bepaald muziekstuk.”

Er bestaat geen vaste formule voor het maken van Krug champagne. De herinnering aan de originele Krug-smaak is binnen de familie van generatie op generatie doorgegeven.

Krug
Eric Lebel. Beeld: Krug

‘Mozart van de bubbels’

De huidige wijnmaker is Eric Lebel, al twintig jaar keldermeester alhier en een soort van champagne-genie. Hij wordt ook wel de ‘Mozart van de bubbels’ genoemd, omdat hij ieder jaar uit duizenden verschillende elementen en smaaknotities weer een nieuwe champagne ‘dirigeert’.

De smaak van Krug bereikt zijn hoge niveau mede door de buitengewoon lange rijpingsperiode van zes tot acht jaar in de kelders van het champagnehuis. Die lange rijping zorgt voor gecompliceerde smaken; proevers noemen onder meer versgebakken cakebrood, kokosnoot, gekonfijt citrusfruit, gebrande koffiebonen en geroosterde noten, en een zeer fijne mousse en robe (wijn met een uitgesproken kleur). Het Krug-huis vergelijkt zijn champagne graag met muziek en het ontstaansproces daarvan.

Krug
Beeld: Krug

Delen met vrienden

Muziek communiceert namelijk met je gevoelens en dat doet champagne ook. Olivier Krug: “Neem een glas Krug en deel dat net een paar vrienden. Vraag wat ze van die erg rijke explosie aan smaken vinden. En zet er dan bijvoorbeeld een plaat bij op van Jacky Terrasson. En als het goed is zal de muziek dan gaan spelen met de geest.”

Niet geheel toevallig is de wereldbefaamde jazzpianist Jacky Terrasson de komende dagen in the house. Na het verschijnen van zijn eerste albums schreef New York Times Magazine over hem dat hij een van de dertig artiesten onder de dertig was die in de komende dertig jaar zeer waarschijnlijk een grote invloed zal uitoefenen op de Amerikaanse cultuur. Dat was zo’n 25 jaar geleden en Terrasson is tegenwoordig een van de meest bereisde en gevraagde jazzpianisten ter wereld. Op de vraag of hem dat inmiddels gelukt is, antwoordt hij: “Haha, dan heb ik nog vijf jaar te gaan. Nee, mijn doel is niet te veranderen maar te delen. En als ik desondanks toch iets ten goede heb veranderd: alleen maar fantastisch toch?”

Krug
Lianne La Havas tijdens het Krug World Festival. Beeld: Krug

Krug World Festival

Terrasson zal ’s avonds met zijn band optreden, naast de al bijna beroemdere Lianne La Havas (mijn god, wat een stem en performance, zat ik hier op een metertje of vijf van de nieuwe Amy Winehouse?) en de bekende Franse rapper Sly Johnson, tijdens de feestelijke afsluiting van het Krug World Festival, waarvoor de gehele wereldpers is ingevlogen.

De beste champagne (Krug 2003, Krug 2002, Krug Rosé 21ste editie, Krug grande Cuvée 160ste editie), geweldig eten, verzorgd door Krug-huiskok en persoonlijke vriend van Olivier Krug, drie Michelinsterrenchef Arnaud Lallement, en last but not least: geweldige optredens van wereldsterren in de huiselijke omgeving van de Krug-tuin.

Veel journalisten schuiven aan, uit Japan, uit de VS, maar ook uit Europa. Want in die volgorde wordt Krug het meest verkocht en gedronken. Exacte cijfers van de productie zijn niet voorhanden, maar men schat dat de productie niet meer bedraagt dan een half miljoen flessen per jaar.

Terrasson is inmiddels een heuse ambassadeur van het champagnemerk. Tevens is hij een Krug-lover, zoals fervente Krug-aanhangers over heel de wereld worden genoemd. “De mensen van het champagnehuis en mensen zoals ik zijn hedonisten. Wat ik denk van de champagne? De beste champagne in de wereld, haha, maar dat is een beetje een cliché.”

“Ik heb het voorrecht dat ik inmiddels heel wat heb geproefd, ook van de duurdere flessen zoals de zeldzame Clos du Mesnil 2002, echt fabuleus, of nog zeldzamer: Clos d’Ambonnay, waarvan maar een paar honderd kistjes per jaar worden geproduceerd en die ik laatst in New York mocht proeven,” vervolgt Terrasson. En de laatste fles die we na afloop van het concert dronken: Krug Grande Cuvée 160ste editie in de Jéroboam (drie liter fles, red.) was zo krachtig. Na de eerste slok ben ik meteen naar keldermeester Eric gelopen en zei: wow, vanwege de grote fles, lijkt alles wel tien keer krachtiger te smaken.”