De NS-conducteur is niet langer de zondebok en hun instap-boete is de verzegeling

De NS deinst niet meer terug voor het geven van boetes aan laat-instappers

Het blijkt een aloud hoofdpijndossier van de NS te zijn: treinreizigers die ná het fluitsignaal nog instappen. Kinderwagens, tassen en ledematen worden regelmatig tussen de deuren gestoken, om die trein maar te halen. Met een nieuwe campagne geeft de NS een duidelijk signaal af, en niet alleen met een fluit.

Onlangs kreeg de NS een boete van 41 miljoen euro, wegens het frauderen bij een aanbesteding in Limburg. Maar plots NS is niet meer de enige die boetes moet betalen. Heel treinreizend Nederland schrok op toen afgelopen week drie reizigers op Schiphol boetes van dik tweehonderd euro kregen wegens het instappen na het fluitje. De NS blijkt al veel langer bevoegd te zijn om instappers na het fluitsignaal te beboeten. Maar niemand achtte de NS-conducteurs werkelijk in staat tot de uitoefening ervan.

Boetes en doemscenario’s

Geheel toevallig was de NS vorige week begonnen met een bewustwordingscampagne. Deze moet reizigers bewust maken van de gevaren — voor het leven, maar ook voor vertraging — van instappen nadat het fluitsignaal is gegeven.

boete
Beeld: Flickr

De boodschap is verpakt in een animatiefilmpje met zomerse ukulele-tonen op de achtergrond, om de reiziger niet nog bozer te maken dan hij altijd al is. Het bedrag van de boete is sinds 2014 overigens flink verhoogd: van €90 naar het huidige bedrag van €230.

Boete: straf of gerechtigheid?

De NOS vertelde vorig jaar het verhaal van een man die hand tussen de deuren had terwijl de trein begon te rijden. Hij moest meerennen met de trein en rukte zijn vingers net op tijd tussen de deuren vandaan. Dit verhaal zou mensen moeten afschrikken, maar roept tegelijkertijd ook een vraag op: waar was de dienstdoende conducteur op dat moment? Precies om dit soort situaties te voorkomen sluit de conducteur alle treindeuren behalve de zijne om tot op het laatste moment overzicht te houden. Desalniettemin kan de situatie maar beter in z’n geheel voorkomen worden.

De tekst gaat onder het filmpje verder.

Op verschillende websites en Facebook regent het juist ook verontwaardigde reacties. Sommige reizigers vinden dat ze gestraft worden voor het feit dat ze graag meewillen met de NS. Anderen vinden de klantvriendelijkheid ver te zoeken. En weer anderen merken op dat de reiziger simpelweg op tijd van huis dient te vertrekken.

De NS slaat terug

Hoewel al het boetegeld volledig naar Justitie gaat, moet het de NS toch goed doen om na de klap van vorige maand nu zelf de boetes uit te delen. De treinreiziger is namelijk allang zijn fatsoen in het openbaar vervoer kwijtgeraakt. De NS is sinds jaar en dag het grootste mikpunt van werkend, treinreizend en klagend Nederland. Vooral de conducteurs krijgen het zwaar te verduren als er weer eens vertraging optreedt. Als de NS één euro zou krijgen voor elke keer dat iemand op het bedrijf scheldt, zou heel Nederland direct gratis kunnen reizen.

De campagne en boetes was NS’ manier om te zeggen: we pikken het niet meer.