Wie LINDA. kent, kent het huidige Nederland

LINDA. bestaat veertien jaar en is in die tijd uitgegroeid tot veel meer dan alleen een tijdschrift: een nieuwsplatform, een tv-dienst, een festival. Alles om een combinatie van Hollandse nuchterheid en extravaganza uit te stralen. En met succes.

Linda.
Het Linda.Festival. Beeld: ANP/Remko de Waal

Naar de verwenbar, de LINDA. covershoot, de kofferbaksale. Op het LINDA. Festival kun je alle kanten op, zoals op de richtingsbordjes is te zien. Naar de beautywasstraat, de kookstudio en de aftrekcursus, altijd een hoogtepunt. Het is lachen bij de stilettohakkenrun, in de L’HOMO.bar gaan de handjes de lucht in.

Op de main stage houdt Jan Jaap van der Wal een soort conference. Zo meteen wordt Linda de Mol zelf live geïnterviewd.

Op het festival, half juni op een voormalig haventerrein in Zaandam, kun je de inhoud van het succesvolle magazine aan den lijve ondervinden. Overal wachten cadeautjes, aardigheidjes en leuke dingen.

Duizenden met pendelbussen naar hier gebrachte vrouwen-van-nu leven zich uit in een grabbelton van het goede leven. Ze dragen kleine en grote tassen, sommige bedrukt met gevleugelde woorden uit veertien jaar LINDA.: “Niet zeuren, zin maken.” “Fuck off met je mindfulness.”

Bert Nijmeijer