Spring naar de content
bron: ANP Xtra/Lex van Lieshout

Bereid u voor op de Action-tsunami: de wegwerpcultuur groeit in stilte

De laatste tijd staan de kranten vol met positieve berichten over ondernemers en ontwikkelingen waarin duurzaamheid centraal staat. Het zou de consument — en de wereldburger — moeten opbeuren, maar stilletjes is daar de wederopstanding van de wegwerpcultuur.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Maaike Posthuma

De tijd dat de wegwerpcultuur zelf is weggeworpen laat nog even op zich wachten. Hoewel de maatschappij zich steeds meer richt op het aanschaffen van duurzame en milieuvriendelijke producten, blijkt de neiging om goedkope prullaria aan te schaffen erg hardnekkig te zijn. Koopjeswinkelketen Action is het levende bewijs daarvan: de winst van het bedrijf is de afgelopen jaren omhoog geschoten.

De Action-tsunami

De in 1993 in Zwaagdijk, Noord-Holland, opgerichte koopjeswinkel Action is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een waarde van 1,7 miljard euro. In 2011 is de keten overgekocht door private-equityfinancier 3i, die van plan is om het bedrijf volgend jaar de beurs op te laten gaan.

De omzet van het bedrijf is onder 3i dertien keer zo hoog geworden. Werd er zes jaar geleden zo’n 718 miljoen euro omgezet, dit jaar wordt dat meer dan 3,5 miljard. Komend najaar wordt ook de duizendste vestiging geopend en uitbreidingsplannen richten zich op grote Europese landen zoals Spanje, Italië, Zwitserland en Denemarken. De landen kunnen zich opmaken voor een ware Action-tsunami.

Luxepositie op de markt

Typerend is dat de koopjesketen Action meestal niet op A-locaties zit, maar juist in de minder dure winkelstraten en -buurten, zodat de huurprijzen laag blijven. Het gemiddelde product kost 1,70 euro, waarbij eenderde van de producten minder dan één euro kost. Dit heeft een enorme aantrekkingskracht op consumenten. Het is dan ook niet vreemd dat de opening van een nieuwe vestiging meestal binnen een jaar is terugverdiend.

De tekst gaat hieronder verder.

Het succes van de Action geldt niet voor andere winkeliers. Winkels in Nederland stoeien over het algemeen met de vermindering van de koopkracht en de concurrentie met webshops. Terwijl de Action de luxe heeft om het ontwikkelen van een eigen webshop pertinent te weigeren.

Consumentenparadox

De vraag naar winkels als de Action lijkt haaks te staan op de trend om tegenwoordig duurzaam en groen te willen leven. Het bedrijf voldoet voortreffelijk aan de behoefte van goedkope, snelle producten waar kwaliteit niet van belang is. Het past ook in de huidige tijdsgeest: men moet zo snel en goedkoop mogelijk kunnen kopen wat hij nodig heeft. De wegwerpcultuur is nog niet klaar om afscheid te nemen.

Aan de ene kant wil de consument dus heel bewust gaan leven en is hij bereid hierin te investeren. Tegelijkertijd rijzen winkels als Action de pan uit en lijkt dat het effect van al die duurzame initiatieven weer te vereffenen. Een heuse consumentenparadox, dat is wat er aan de hand is.