De nieuwste mode komt uit de muur

Wekelijks neemt Alexandra Besuijen op deze website de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze de FEBO-badslippers en het vrouwenvoetbal. 

febo
Beeld: FEBO

Mode uit de muur

Soms is iets zo lelijk — badslippers bijvoorbeeld–, dat je er nog niet dood in wil worden aangetroffen. En soms wordt dat iets nóg lelijker — badslippers met het FEBO-logo — en dan moet je het ineens hebben en wel nú! Had ik nu maar Spinoza gestudeerd in plaats van spinazie, dan wist ik daar vast wel iets zinnigs over te melden. Nu kom ik niet veel verder dan low culture, tongue-in-cheek en het omarmen van de nieuwe lelijkheid als verzet tegen het consumentisme. Ahum.

Hoe dan ook, Febobadslippers kun je binnenkort naast de grillburger uit de muur trekken – als alle nieuwsberichtjes hierover tenminste geen reclamestunt zijn – en behalve de slippers zal er via een nog te verschijnen website ook een tamelijk non-descript broekje en shirtje met logo te koop zijn.

Voor mannen. Aan de dames is niet gedacht. Jammer, want in een mooi rood T-shirtje met FEBO-logo zag ik mezelf wel lopen. Reclamemeneren, doe eens?

Helemaal origineel is het idee trouwens niet – op 26 juli lanceerde McDonalds een eenmalige kledinglijn ter gelegenheid van de McDelivery Day. Klanten konden die dag kiezen uit onder meer badslippers (nee maar!), een hoody met hamburgers en een dito onesie (grappig dat autocorrect van dit woord ‘obese’ maakt 😂). Ik zou er dolgraag eentje willen, maar ze zijn helaas niet online of in de winkel te krijgen. En ach, sinds het eten van vlees het nieuwe roken is, en fastfoodvlees eten het nieuwe roken boven de wieg met een baby er in en de ramen dicht, had ik hem toch niet durven dragen…

FEBO
Beeld: ANP/Vincent Jannink

Vrouwenvoetbal

Even een verzoekje tussendoor van mijn Facebookposse. Of we allemaal kunnen stoppen met vrouwenvoetbal ‘vrouwenvoetbal’ te noemen? We zeggen toch ook geen mannenvoetbal? Het journaal doet het al, dus hulde.

En waarom de wedstrijden niet in de Kuip of de Johan Cruijff ArenA kunnen, nu er zoveel belangstelling is? Ik ga er niet over, maar misschien iemand die dit leest wel? De koning of zo?

Of dat de NS geen extra treinen inzet na de halve finale in Enschede, waardoor velen het stadion voortijdig moeten verlaten. En dat er nergens ook maar een spoortje oranjehysterie te bespeuren is, nog niet eens een oranje tompoes?  Of zelfs maar oranje badslippers?

Beeld: Instagram/DirtyBonesLondon

Fotok*t

Van mijn horecavriendjes m/v  heb ik deze verhalen al een paar keer gehoord: gasten (in de horeca zeggen ze gasten, geen klanten, maar je moet wel gewoon betalen 🙄) die uitgebreid hun bord fotograferen en op Instagram zetten en dan gaan klagen dat het eten koud is. Pfff. Als restauranteigenaar zou ik zulke mensen kunnen missen als kiespijn, maar het trendy tentje Dirty Bones in Londen komt ze juist tegemoet.

Met een fotokit om de perfecte foto voor Instagram te maken. De kit bestaat onder andere uit een ledlamp, statief, oplader en selfiestick. Sterker nog, ze hebben hun nieuwste vestiging juist zo Instagramperfect als maar mogelijk is gemaakt: met boekenkasten tot aan het plafond waar je je als ware ‘interlektueel’ kunt laten kieken en blitse neonborden met hippe teksten als Good Vibes only of Keeping it Real. Ook het eten en de cocktails zijn zo fotogeniek als het maar kan. Zodat de gasten van Dirty Bones te koop kunnen lopen met hun geweldige smaak en het restaurant reclame krijgt voor nop.

Om andere gasten niet te hinderen hebben ze de fotokit zo compact mogelijk gehouden. Al kan ik me toch niet voorstellen dat niemand zich aan deze malligheid ergert. De eerste de beste die zoiets aan míjn tafeltje zou flikken, duw ik per omgaande met zijn gezicht in de Boeddha bowl met quinoa en giet ik een verantwoorde glutenvrije jampot bier over het hoofd.

Hou. Toch. Op.