Een fietsende Iraanse roept nog steeds controverse op

Fietsen wordt steeds populairder in Iran. Autoriteiten en milieuactivisten prijzen het aan als een oplossing voor de ernstige milieuvervuiling en verkeersproblemen in de steden. Maar een vrouw op de fiets roept nog steeds controverse op.

Elke dag gaat Alireza (29) met de fiets naar zijn werk als werktuigbouwkundige. Niets bijzonders zou je zeggen, ware het niet dat hij in Teheran woont, de krankzinnig drukke hoofdstad van Iran. Het verkeer in Teheran is zo chaotisch, dat je wel twee keer nadenkt voordat je je op je racefiets daartussen stort.

“Je moet alert zijn,” grijnst Alireza onbezorgd. “En altijd bedacht op openslaande portieren. Ik doe het al vanaf mijn vijftiende en ik vind het nog steeds leuk. Het is ook gewoon handig. De afstand naar mijn werk is acht kilometer. Als ik op de fiets ga, ben ik er zo. Ga ik met de auto, dan sta ik geheid vast. Ik neem mijn werkkleren mee en op kantoor is een douche, dus dat is allemaal geregeld. Sommige mensen verklaren me voor gek. Anderen zeggen: ik wou dat ik het ook kon doen.”

Het heeft beslist iets heroïsch, op de fiets door Teheran rijden. Maar Alireza is niet de enige. Voor sommige fietsende Iraniërs is het puur een sport die ze beoefenen of een manier om te recreëren. Maar in Iran is de afgelopen jaren ook voorzichtig een beweging ontstaan van mensen die uit milieuoverwegingen op de fiets stappen. En dat is niet voor niets. Luchtvervuiling is in Iran een enorm probleem. Volgens officiële regeringscijfers sterft in Teheran elke twee uur iemand aan een aan vervuiling gerelateerde oorzaak. In de winter sluiten scholen en soms ook bedrijven regelmatig hun deuren, omdat het door de dikke smog te ongezond is om naar buiten te gaan.

En dan is Teheran nog niet eens de meest vervuilde stad in Iran.

Renate van der Zee