Hoogopgeleide ouders kopen het meeste online

Het aantal mensen dat online winkelt en de bedragen die daarbij worden uitgegeven blijven groeien. Met name de online verkoop van speelgoed is flink gestegen. Ouders gaven in het tweede kwartaal van 2017 online maar liefst 63 procent meer uit aan speelgoed dan in dezelfde periode het jaar ervoor.

In het eerste halfjaar van 2017 gaven Nederlandse consumenten 13 procent meer uit aan online aankopen dan in het eerste halfjaar van 2016. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. In totaal werd er in de eerste helft van 2017 online 10,7 miljard euro besteed aan producten en diensten.

Koopkrachtige ouders

Tegenwoordig koopt bijna iedereen weleens iets via het internet. In de eerste helft van dit jaar kocht 89 procent van de mensen van 15 jaar of ouder al eens online. De hoogopgeleide en koopkrachtige ouders met twee kinderen thuis zijn oververtegenwoordigd binnen deze groep. Niet verrassend aangezien zij geld te besteden hebben en wellicht minder tijd hebben om een winkel te bezoeken. Van huis uit lego bestellen is voor hen waarschijnlijk aantrekkelijker dan met twee kinderen een speelgoedwinkel bezoeken. En dan moeten Kerst en Sinterklaasavond nog komen.

Fysiek vs. online

Hoewel het aandeel van de online verkoop elk kwartaal groeit, worden nog steeds de meeste producten en diensten in een fysieke winkel aangeschaft. 7 procent van de aankopen werd online gedaan in de eerste helft van 2017. Het online-aandeel was hierbij 23 procent. Thuis worden de meeste aankopen via de computer of laptop gedaan, maar de tablet en smartphone zijn aan een inhaalrace bezig. Een kwart van de Nederlanders online kopers heeft in het tweede kwartaal van 2017 minimaal één aankoop via de smartphone gedaan.

Gino Thuij, contactpersoon van onderzoeksbureau GfK, bevestigt deze hypothese. “De stijging van de online bestedingen komt voort uit het feit dat mensen voor steeds meer verschillende producten online aankopen doen,” vertelt hij. “Ook het stijgend smartphonegebruik is een verklaring van de sterke groei.”

Naar verwachting zal het aantal online aankopen blijven toenemen. De prognose is dat Nederlanders in heel 2017 ruim 22,6 miljard euro online besteden.