Spring naar de content
bron: ANP/Jerry Lampen

Van der Staaij gedraagt zich precies als een Sugar Daddy

Afgelopen week ontstond er in België ophef over een reclamecampagne van de website ‘Rich meets Beautiful’. De campagne, die zich richt op jonge studentes tussen de 18 en de 26 jaar, bevatte onder andere een groot billboard waarop een paar vrouwenborsten in een beha aan het publiek gepresenteerd werden en de tekst ‘Hey studenten! Een studentenlening? Date een Sugar Daddy’. Kees van der Staaij moest daar natuurlijk wat van vinden. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Meredith Greer

Arme studentes die hun studie niet kunnen bekostigen, moesten kortom maar via de website aan een rijke man komen. ‘Het beeld en de hele opzet getuigt van een totaal achterhaalde en seksistische visie op mannen en vrouwen die wij ten stelligste volledig verwerpen’ zei een Leuvense bestuurder die de campagne in haar stad wilde verbieden.

Ook in Nederland bleek de site studentes te ronselen. Kees van der Staaij schoof in Pauw aan om geschokt en met droeve ogen schande te spreken van het platform. “Wat je in feite doet is een prostitutieplatform creëren,” zei Van der Staaij, om vervolgens te beargumenteren dat we dit toch ook niet willen voor onze dochters. “Jonge meiden, geef je schoonheid niet weg voor een zak geld!” twitterde hij na de uitzending.

Van der Staaij en Sugar Daddies

Christus, nu zit ik als vrouw ineens tussen Van der Staaij en de Sugar Daddies in. Ik mag er óf voor kiezen om mezelf te reduceren tot een ‘baby’ die mooi en lief en afhankelijk moet zijn van een vieze oude man. Of ik moet mezelf reduceren tot iemands dochter die puur moet blijven en haar schoonheid niet weg mag geven. Maar geen van beide opties getuigt van respect voor vrouwen als volledig mens, met seksualiteit, intelligentie en het vermogen om eigen keuzes te maken.

Je moet als feminist altijd oppassen als de conservatieven ineens aan je kant staan. Dus laat ik hier eens mee beginnen: ik hoop dat alle studentes van Nederland, als ze daar behoefte aan hebben, zich helemaal sufneuken. De keuze met wie, hoe vaak en waarom je sekst is van jou en daar heeft Van der Staaij helemaal niets mee te maken. En als je wil seksen met een sugar daddy, of er zelf voor kiest sekswerker te worden: vooral doen. Iedereen in de hele wereld verdient geld aan de seksualiteit van vrouwen, dus waarom jij niet.

Toch heb ik een probleem met de Belgische site. Eigenlijk vooral om wat het niet is: een site die eerlijk toegeeft dat vrouwen betaald worden voor seksuele diensten. Als je dat doet, toon je namelijk volgens mij een stuk meer respect voor de keuze van vrouwen om die diensten te verlenen en verwar je ze niet met een liefdevolle relatie tussen twee gelijkwaardige mensen. Zoals een domina die ik op Twitter volg het zo mooi samenvatte: “Objectificeer vrouwen niet zo. Ze leveren diensten, ze zijn niet het product.”

Wanneer je van vrouwen ‘Sugar Baby’s’ maakt, reduceer je ze tot een product. Voor dat soort seksistische onzin is wat mij betreft geen plek in de openbare ruimte.

Een keer neuken voor geld

Van der Staaij doet eigenlijk precies hetzelfde als de Sugar Daddy-site: hij reduceert vrouwen tot dingen. Voor Van der Staaij moet het ding schoon en puur blijven. Voor de Sugar Daddy moet het ding sexy en beschikbaar blijven. En voor zowel Van der Staaij als de Sugar Daddy zit de waarde van een vrouw in haar vagina. Schoonheid is iets wat de studentes ‘weggeven’ om vervolgens nooit meer terug te krijgen. Een keer neuken voor geld, en daarna is het op?

De meeste meisjes worden vanaf hun puberteit al geseksualiseerd, ongeacht of ze het willen. Mijn grootste reden om de campagne walgelijk te vinden is dan ook niet de arme onschuldige meisjes die in de val gelokt worden door de grote boze seksindustrie. De meeste jonge vrouwen weten heel goed hoe er naar ze gekeken wordt en hoe weinig dat eigenlijk te maken heeft met liefde, relaties, of seks waar zelf zin in hebben. Ik maak me meer zorgen om al die arme mannen.

Die arme mannen, die niet begrijpen dat een prostituee een zelfstandig ondernemer is die diensten verleent. Die niet begrijpen dat sekswerk te koop is, maar de studente zelf niet. Die arme mannen die nooit geleerd hebben dat ze een vrouw zo veel meer te bieden hebben dan geld. Die maar met moeite inzien dat een vrouw ze meer te bieden heeft dan seks.

Die arme mannen, die stiekem toch al denken dat alle vrouwen hoeren zijn. Want ze betalen toch voor de drankjes? Die mannen die na het zien van zo’n billboard en het volgen van de discussie over hun eigen relaties met de vrouwen in hun leven gaan nadenken in termen van transacties. Wat een diepe, diepe treurnis.