Zo moet u uw kinderen niet verkleden tijdens Halloween

Wekelijks neemt Alexandra Besuijen op deze website de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze een smakeloos Anne Frankkostuum voor Halloween en een modehuis dat besluit geen bont meer te verkopen.

Halloween
Beeld: Amazon

Hallocaust tijdens Halloween

Smakeloos, smakelozer, smakeloost: een ‘Anne Frank-kostuum’ voor Halloween. De Amerikaanse webwinkel die het artikel aanbood, heeft het na ophef op de sociale media teruggetrokken, maar dat laat onverlet dat er tenminste één idioot is geweest die dacht dat dit een goed idee was. Iets met ‘leren van de geschiedenis’ en zo.

Om en passant te cashen met de gruwelijke dood van een vijftienjarig meisje en zes miljoen andere joodse slachtoffers tijdens de Holocaust.

En wat ís een Anne Frankkostuum trouwens? Blijkbaar een blauw jurkje, een baret, een schoudertas en een naamlabel. Wat heeft dat in godsnaam met Anne te maken, behalve de jaren veertig-look? Even zoeken op internet toont aan dat het pakje al eerder in Engeland werd aangeboden onder de naam World War II Evacuee.

De modelletjes zien eruit als de Londense bleekneusjes die vanwege de bombardementen naar het platteland werden gestuurd. Dat ligt inderdaad meer voor de hand, hoewel het ook behoorlijk verknipt is om je kind als vluchteling te verkleden. Doe gewoon clowntje of spook tijdens Halloween, dat over anderhalve week gevierd wordt. Dat is allebei al eng genoeg.

HalloweenHitler is hot in Pakistan

In Pakistan doen ze zo moeilijk niet. De kans is groot dat ze nog nooit van Anne Frank gehoord hebben en als ze dat wel doen, zullen ze niet rouwig zijn om de dood van een joods meisje. Het antisemitisme viert er hoogtij.

Is dat tevens de verklaring voor de naam Hitler die steeds maar weer prominent opduikt in het Pakistaanse straatbeeld? Er zijn coffeeshops met die naam, WiFi-wachtwoorden, ijskarretjes en zelfs een mannenmodemerk: Hitler: Reloaded. Het zou zo een titel van een Tarantinofilm kunnen zijn.

Een Engelse journalist met Karachi als woonplaats besloot uit te zoeken waarom Hitler zo populair is. Volgens hem heeft het niet per se met antisemitisme te maken – een rechtgeaarde Pakistaanse moslim is dat sowieso – en vrijwel niemand associeert de naam met de concentratiekampen en de verschrikkingen die daar plaatsvonden.

Als ze al wat weten, dan is het dat Hitler een ‘strikte generaal’ was en dat spreekt ze wel aan. Maar meer nog is de naam interessant omdat het een buitenlandse naam is, exotisch. Een beetje zoals westerlingen vaak Chinese karakters laten tatoeëren die symbool staan voor mooie begrippen als Kracht of Vertrouwen (maar net zo makkelijk gewoon nummer 39 kunnen zijn van de menukaart van de Chinees op de hoek 😂). Hitler is cool. Hitler verkoopt. En geld is geld. Ook in Pakistan.

Halloween
Beeld: Gucci

Gucci doet bont in de ban

Er is gelukkig ook nog iets leuks te melden: vanaf 2018 zal het Italiaanse modemerk Gucci geen bont meer in zijn collecties opnemen.

Het kledinglabel verkoopt de meest waanzinnige bontcreaties, maar heeft inmiddels duurzaamheid op het prioriteitenlijstje staan, evenals ‘verantwoordelijkheid voor de wereld’ en uiteraard dierenwelzijn. En daarbij past natuurlijk geen bont.

Hoewel er in de bontindustrie vreselijke wantoestanden bestaan – dieren in veel te kleine kooitjes, dieren die levend gevild worden of anaal geëlektrocuteerd – en je dat terecht niet moet willen faciliteren, zijn aan het produceren van nepbont ook nadelen verbonden. Het is niet afbreekbaar, in tegenstelling tot natuurlijk bont, en eindigt dus op de vuilnishoop en er zijn tonnen chemicaliën nodig voor het maken ervan. Hopelijk neemt Gucci ook hier zijn verantwoordelijkheid…

En wat gebeurt er met al het Guccibont dat nog niet verkocht is? Dat wordt geveild en de opbrengst gaat naar dierenwelzijnsorganisaties. Dus al die harteloze bontbitches m/v kunnen toch nog even hun slag slaan.