Spring naar de content
bron: ANP/Paul Bergen

Deze hitmachine voorspelt welk nummer de hitlijsten verovert

Tijdens het ADE Tech evenement werd de eerste testversie van Hitwizard gelanceerd. De kunstmatige intelligente technologie doet voorspellingen door te kijken naar de trends van bestaande nummers op de radio en sociale media. Voor wie wil weten welk nummer volgende week topt of flopt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Door Postma
Hitwizard
Dj Armin van Buuren tijdens het Amsterdam Dance Event. Beeld:

Muziek is meer dan ooit verbonden met technologie, zowel bij de productie als de verspreiding. We luisteren steeds meer muziek via online kanalen als Spotify en YouTube. Deze kanalen bieden suggesties aan die ons luistergedrag weet te beïnvloeden. De individuele nummers zijn in deze tijd van streamen meer los komen te staan van het album, wat de druk vergroot om bekendheid te verwerven met een megahit.

Spotify Top 200

Hitwizard kan volgens de makers een waardevol instrument zijn om inzicht te krijgen in het succes van de marketingstrategie. Het Nederlandse bedrijf Goldmund Wyldebeast & Wunderliebe ontwikkelde de technologie achter het zelflerende algoritme. Hitwizard vergelijkt de eigenschappen van een nummer, zoals BPM, lengte en noten, met de afspeeldata en gegevens op sociale media. Aan de hand hiervan voorspelt Hitwizard of een nummer de Spotify Top 200 bereikt.

Na de presentatie van het programma op het ADE Tech evenement afgelopen donderdag in het DeLaMar Theater ging de bètaversie live. Hitwizard kan op dit moment in 69 procent van de gevallen voorspellen of een nummer een hit gaat worden. Het voorspellen dat iets geen hit gaat worden is een stuk accurater; het systeem beoordeelt in 93 procent van de gevallen terecht dat een nummer geen hit wordt. Volgens Ard Boer – die de presentatie hield – is dit te wijten aan het feit dat er helaas meer nummers zijn die de hitlijsten niet halen.

Hoewel de hit-voorspelling nog verre van nauwkeurig is, zijn de makers trots op hun resultaat want ‘natuurlijk is muziek een emotioneel en cultureel product, wat moeilijk te voorspellen is’. De verwachting is echter dat het systeem accurater wordt naarmate er meer data zijn. Omdat Hitwizard zelflerend is wordt het met de tijd vanzelf steeds ‘slimmer’.

Hitfabriek

Nieuw is het niet dat mensen zich bezighouden met berekenen van wat een nummer tot een hit maakt. Ook is het geen geheim meer dat er gebruikgemaakt wordt van deze formules bij het produceren van muziek. Een veelgehoorde klacht is dan ook dat populaire liedjes steeds meer op elkaar gaan lijken.

Journalist en oude rocker John Seabrook dook diep in de wereld van de hits voor zijn boek The Song Machine: Inside The Hit Factory. Dat alle hitjes op elkaar lijken komt volgens Seabrook doordat een groot deel van de hits wordt geschreven door een klein groepje mannen, meestal afkomstig uit Scandinavië.

Zweden is wereldwijd(!) de nummer drie op het gebied van geëxporteerde hits. De Zweedse producer Max Martin heeft alleen al 22 nummer-1 singles op zijn naam staan. Samen met zijn team produceerde hij de hits voor onder andere Taylor Swift, The Weeknd, Adele en the Backstreet Boys. Volgens Seabrook is het geheime recept van zijn hits een combinatie van ABBA-akkoorden, arenarockrefreinen en R&B.

De tekst gaat hieronder verder. 

Beeld:

Martin stelde zich niet beschikbaar voor een gesprek met Seabrook. Martin vindt zijn leven een stuk eenvoudiger zonder publiciteit en sociale media, zo bleek uit een van de zeldzame interviews uit 2016. Aan de Zweedse krant Dagens Industri vertelde hij ook dat popmuziek continu aan verandering onderhevig is. Het geheim van een hit schuilt volgens hem in het gevoel dat je het keer-op-keer wil horen.

Onderwerpen