Is rel rond Thuisbezorgd.nl slecht voor de maaltijdbesteller?

Bezorgdienst verhoogt commissie, restauranthouders in opstand

Maaltijdenbezorgdienst Thuisbezorgd.nl verhoogt per 1 januari 2018 het tarief dat aangesloten restaurants moeten betalen van 12 naar 13 procent. Toen de bezorgdienst begon in 2000 bedroeg de commissie 6 procent. Volgens ondernemers komt er elk jaar een procent bij, terwijl Thuisbezorgd.nl daar niks voor zou doen. Ze komen in opstand, meldde het Algemeen Dagblad maandagochtend (30 oktober, red.). 

Restauranthouders uit Enschede – waar Thuisbezorgd.nl ooit begon – gaan in protest tegen de tariefsverhoging. Zij willen een eigen lokale site voor de bezorging. In de beginjaren bood de bezorgsite voordelen, maar de hoge kosten lijken hier niet langer tegen op te wegen. De restauranthouders zijn van plan de krachten te bundelen en samen een site te maken. Uit angst dat het initiatief mislukt en een boycot van Thuisbezorgd.nl volgt, willen zij niet met hun naam genoemd worden.

De oprichter van Thuisbezorgd.nl, Jitse Groen reageerde laconiek op het protest. “Ondernemers vinden het nooit leuk als iets duurder wordt,” zei hij in De Gelderlander. Bovendien zouden de tarieven heel redelijk zijn, volgens Groen. In Duitsland zou de grootste concurrent namelijk 14 tot 15 procent vragen.

Bang dat restauranthouders weglopen is Groen niet: “Onze omzet groeit elk jaar met 30 procent, dus je mag ervan uitgaan dat hun omzet ook groeit.” Daarbij zou het niet zo eenvoudig zijn om een goede site op te zetten. Het heeft immers 17 jaar geduurd Thuisbezorgd.nl te maken tot wat het nu is.

Explosieve groei maar ook verlies

Thuisbezorgd.nl is onderdeel van Takeaway.com dat inmiddels actief is in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Luxemburg, Polen, Portugal en Vietnam. Het bedrijf verwerkte in het derde kwartaal van dit jaar 7 miljoen orders in Nederland en in totaal 17 miljoen bestellingen. Dit is een groei van 40 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Hoewel het aantal bestellingen en de omzet groeit, loopt ook het verlies verder op.

Het verlies is het resultaat van forse investeringen zoals marketing en het opkopen van andere bedrijven in het buitenland. Volgens Groen ligt Takeaway.com goed op schema en zijn de investeringen noodzakelijk. “Alleen een leidende positie in de markt zal leiden tot duurzame winstgevendheid”, verklaarde hij eerder dit jaar.

Omzeilen van Thuisbezorgd.nl

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) adviseerde bezorgrestaurants al om Thuisbezorgd.nl te omzeilen.  Robér Willemsen, voorzitter van KHN, raadt restaurants aan te benadrukken dat klanten ook direct bij het restaurant kunnen bestellen. Willemsen meent dat de macht van Thuisbezorgd.nl te groot is door de hoge commissie en omdat ‘een restauranteigenaar niet onder de prijs op Thuisbezorgd mag gaan zitten’.

Groen noemt dit grote onzin. Bij navraag bij het Ton Ton shoarmarestaurant uit Amsterdam — dat zowel een eigen bezorgdienst heeft als het aangesloten is bij Thuisbezorgd — lijkt dit argument niet te kloppen. Naar eigen zeggen mag het restaurant daarbij zelf de prijzen bepalen en kortingen aanbieden.

Ook op de aangekondigde tariefsverhoging reageert de KHN kritisch. De claim van Takeaway.com dat een gemiddeld restaurant jaarlijks 65 duizend euro extra omzet draait dankzij het platform wordt in twijfel getrokken. Volgens Hans van der Kooij, domeinmanager bij KHN, is deze claim niet te controleren en is het onduidelijk of deze groei autonoom of deels vervanging van bestaande omzet is. De branchevereniging blijft ondernemers daarom adviseren goed te berekenen of de dienst nog een positieve invloed heeft.

Het gemak dient de mens

Gezien het hoge aantal aangesloten restaurants lijkt Thuisbezorgd.nl de meeste ondernemers nog steeds winst op te leveren. Zo wordt er bij Ton Ton ook kortaf gereageerd op de vraag waarom ze nog aangesloten zijn terwijl ze menen dat de commissie te hoog is. “Waarom denk je?” reageert de uitbater. Daaruit mag opgemaakt worden dat het nog wat opbrengt ‘maar dat het wel heel weinig is’.

Het overhalen van klanten die via Thuisbezorgd.nl bestellen om voortaan direct te bestellen schijnt niet te mogen van het bedrijf. In de praktijk zal dit niet tegen te houden zijn. Het is aan de klant die graag vanaf de bank bestelt om te bepalen wie hij het meeste gunt. Helaas lijkt het motto ‘gemak dient de mens’ veel maaltijdbestellers op het lijf geschreven.