‘Sorry’ zeggen met een nieuwe app, wat ouderwets!

De voormalige nieuwslezer Greta Van Susteren lanceert morgen (dinsdag, red.) een nieuwe applicatie waarmee gebruikers hun excuses kunnen maken. Privé of publiekelijk. Van Susteren denkt dé uitvinding in handen te hebben en meldt op Facebook: “Snapchat en Instagram gaan nieuwe tegenstanders krijgen!” Een heel vernieuwend concept is het echter niet. 

Van Susteren begon met het creëren van de app toen ze vorig jaar september vertrok als nieuwspresentator bij Fox News. De app die – je raadt het niet – ‘Sorry’ heet, stelt gebruikers in staat verontschuldigingen aan te bieden die vervolgens kunnen worden geaccepteerd of afgewezen. Bekenden van elkaar kunnen dit in privémodus doen. Voor publieke figuren en bedrijven zou het volgens Van Susteren een uitkomst zijn publiek excuses te maken en te zien of het wordt aanvaard.

Kathy Griffin

In de aankondiging op Facebook geeft Van Susteren een paar voorbeelden waarbij haar app van pas zou zijn gekomen. Cosmeticaproducent Dove had het bijvoorbeeld kunnen gebruiken om publiekelijk sorry te zeggen voor een racistische reclame en een politicus voor het bedriegen van een echtgenoot.

“En stel je eens voor als jij en alle anderen hadden kunnen stemmen om de verontschuldigingen van Kathy Griffin te accepteren of weigeren?”  De Amerikaanse cabaretier bood via Twitter haar excuses aan nadat er ophef was ontstaan om een foto waarop ze een bebloed poppenhoofd van Trump vasthoudt. Het baatte niet, Griffin verloor haar contract bij de CNN en moest wegens bedreigingen haar tour afzeggen. Volgens Van Susteren was de applicatie handig geweest om te weten of de verontschuldigingen genoeg waren. Griffin trok overigens later haar excuses weer in.

Hoewel Van Susteren zegt serieuze concurrentie te bieden lijkt de Sorry-app niet veel meer te bieden dan wat op Facebook en Twitter al kan. “We hebben onderzoek gedaan en op sociale media worden meer dan 475.000 keer per dag excuses aangeboden,” schrijft ze. Waarom dit de behoefte aan een speciale applicatie vergroot blijft ongewis. Wel wordt er gesproken over ‘de vele functies die nog zullen volgen’. Wie weet is het intrekken van excuses daar één van.

De meningen over het maken van excuses zijn verdeeld. ‘Sorry’ zeggen zou alleen effectief zijn wanneer het oprecht is en niet enkel een smeermiddel. Toch zijn er ook onderzoekers die tot de conclusie kwamen dat het aanbieden van excuus voor zaken waar we niet verantwoordelijk voor zijn, wel degelijk zin heeft. Het zou helpen bij het winnen van empathie en vertrouwen.

Just Not Sorry

De Amerikaanse zakenvrouw Tamy Reiss denkt tegenovergesteld over het maken van excuses. Elton John mag dan gezongen hebben dat sorry zeggen moeilijker is dan welk ander woord dan ook; Reiss beschouwt het als ondermijnend. Daartoe creëerde ze een kleine twee jaar geleden de ‘Just Not Sorry’ plug-in voor Gmail.

Het hulpmiddel waarschuwt bij woorden als ‘sorry’, ‘ik denk dat’ en ‘maar’. Just Not Sorry is vooral gericht op vrouwen, die volgens de makers veelvuldig gebruik maken van deze uitingen. Als vrouwen zich wat assertiever op zouden stellen zouden ze het volgens Reiss beter doen op de arbeidsmarkt.

De plug-in stuitte op commentaar, niet in de laatste plaats omdat het de mannelijke taal superieur acht. De Vlaamse auteur Ann De Craemer keerde zich in De Morgen ook tegen de Just Not Sorry plug-in. “Een ‘Would You Say This In Real Life’-app had ons een betere dienst bewezen”, schrijft De Craemer. Of de Sorry-app van Van Susteren verlichting brengt moet nog blijken. Het oordeel van De Craemer lijkt hier evengoed op van toepassing.

Of om met Elton John te spreken: “It’s a sad sad situation / And its gettin’ more and more absurd.”