Spring naar de content
bron: ANP/Remko de Waal

Als rapper Boef James Dean is – wie is Ismail Ilgun dan?

‘Waarom rapper Boef de nieuwe James Dean is’, kopt dagblad Trouw vandaag (donderdag, red.) in de papieren uitgave. Aanleiding voor het artikel is een onderzoek van politiek filosoof en antropoloog Femke Kaulingfreks over opkomende straatpolitiek. Begrijpt Kaulingfreks deze nieuwe beweging in de Nederlandse samenleving helemaal? Of is er sprake van simpele verheerlijking van pubergedrag?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jana Simmelink

In het artikel spreekt Kaulingfreks (1981) over de rellen bij politieoptredens, de acties tegen etnisch profileren en het debat over Zwarte Piet. Dit zijn geen losse protesten, maar onderdeel van de opkomende ‘straatpolitiek’. “Al die incidenten, relletjes en protesten maken onderdeel uit van wat ik zie als nieuwe brede burgerbeweging,” vertelt ze. En rapper Boef kun je in dit verband als de nieuwe James Dean zien, zegt de filosoof en antropoloog tegen Trouw.

Rebel Without A Cause

Kaulingfreks trekt de vergelijking tussen Dean en rapper Boef (Sofiane Boussaadia) vanwege hun verzet tegen de gevestigde orde. Dean deed dat indertijd in de film Rebel Without A Cause.

In die film glipte hij als de opstandige Jim Stark ’s nachts het huis uit om dronken en rokend op straat rond te hangen. Boussaadia doet dit volgens Kaulingfreks door tegen de norm in te gaan: de muzikant is ‘onafhankelijk én succesvol’.

Naast de bovenstaande vergelijking worden in het artikel in Trouw Boef en vlogger Ismail Ilgun uit Zaandam aangehaald als pionnen in een nieuwe burgerbeweging. Journalist Hans Marijnissen noemt Boef hondsbrutaal, Kaulingfreks verheerlijkt in het interview echter het gedrag van de muzikant.

Kaulingfreks deed tien jaar onderzoek naar de beweegredenen van migrantenjongeren in Nederland. Haar nieuwe boek Straatpolitiek vloeit voort uit dit onderzoek. Volgens Kaulingfreks heeft de overheid overmatige aandacht voor groepen die niet in het plaatje van de goede burger passen, in negatieve zin wel te verstaan, aldus Trouw. “Mensen met een andere etnische achtergrond, een andere cultuur, een andere levensovertuiging, worden vooral als risicogroep weggezet.”

Veroordeling

Laten we eerlijk zijn. Natuurlijk zet je je af tegen te gevestigde orde wanneer jij politieagenten voor schut zet, rapt over hoeveel drugs je verkoopt en op de motorkap van een politieauto danst. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als wat James Dean toentertijd deed. Dean is namelijk, in tegenstelling tot Boef, nooit veroordeeld voor zijn recalcitrante gedrag.

Terwijl Boef dit jaar al twee keer veroordeeld is vanwege wangedrag. Voor het eerdergenoemde dansen op de motorkap van een politieauto en het beledigen van een agent. Boef stelde — natuurlijk — in beide gevallen in hoger beroep te gaan.

Ismail Ilgun als Pietje Bell

En als Boef de nieuwe James Dean is, wie is Ismail Ilgun dan? De nieuwe Pietje Bell? Vallen de handelingen van deze twee heren onder de noemer kwajongensstreken? En kunnen we hier later wellicht onze schouders over ophalen en hun acties lichtjes wegwuiven? Nee. Hier dient geen sprake te zijn van afgodische verering van een aantal jochies die even flink met hun vuist op hun borst slaan.

Op deze manier verstieren ze de boel voor een groep Nederlanders die zich misschien inderdaad niet gerepresenteerd voelt in de Nederland, maar wel hard knokt voor zijn of haar verdiende plek, naar verandering in de samenleving verlangt en niet hondsbrutaal spuugt op alles wat hem/haar niet aanstaat.

Onderwerpen