Dit is de werkplek van de toekomst, volgens een kantooruitbater

‘We gaan steeds meer douches vinden in kantoren’

Afgelopen jaar bereikte de leegstand van kantoorruimtes in Nederland een hoogtepunt. Een deel van de leegstaande werkruimtes werd omgeturnd tot woning, de rest van de kantoren worden volgens kantooraanbieder Regus maar half gebruikt. Regus zelf zegt een oplossing te hebben voor de leegstand en pleit voor meer flexibele werkruimtes. 

Vorig jaar stond ruim 27 procent van alle kantoren in Nederland leeg. In totaal is dat ruim 11,5 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In datzelfde jaar kregen ruim 8000 kantoren een nieuwe bestemming als woonhuis, een recordaantal volgens het CBS. Koploper in het transformeren van kantoren tot woning is Eindhoven, met ruim 785 woningen. Ook Amsterdam en Den Haag scoren hoog in het creëren van nieuwe woningen uit voormalige kantoorpanden.

Volgens Dominik de Daniel, algemeen directeur van kantooraanbieder en multinational Regus, komt leegstand vooral voor in afgelegen gebieden en voorsteden. Met name internationale bedrijven kiezen vaker voor een enkele grote locatie in de Randstad, in plaats van meerdere kleine locaties in de regio. Volgens Regus worden ook deze vestigingen voor de helft bezet door werknemers. Zelf is Regus de grootste aanbieder van flexibele werkplekken wereldwijd en bezitten zij ongeveer 3000 vestigingen in ruim honderd landen. In Nederland heeft het bedrijf ruim tachtig locaties, met recent geopende vestigingen in Utrecht, Den Bosch, Roermond en Amersfoort.

Vaker thuis

Uit een eigen onderzoek van Regus uit 2016 blijkt dat ruim de helft van de werknemers meer dan twee dagen buiten kantoor werkt. Volgens De Daniel werken deze mensen bijvoorbeeld thuis, in een Starbucks, op een flexplek of een combinatie daarvan. “Deze trend,” zo stelt hij, “komt voornamelijk voort uit het feit dat technologische ontwikkelingen werknemers toestaan om te werken vanaf elke gewenste plaats en op elk gewenst moment. Met een goede internetverbinding is het simpelweg niet meer nodig om elke dag naar kantoor te komen.”

Ook het toetreden van millennials op de arbeidsmarkt heeft impact gehad op de structuur van bedrijven. De Daniel: “Vroeger zat men van negen tot vijf op een kantoor. De jongere generatie is meer gericht op het behalen van succes door middel van individuele projecten. Zij draaien geen veertigurige werkweek meer, maar werken met een deadline: aan het eind van de maand moet dit project af zijn, dus bepaal zelf je indeling. Dat werkt goed, want sommige mensen werken nou eenmaal beter in de avond dan in de ochtend, of omgekeerd.”

Uit onderzoek van Regus blijkt dat deze manier van werken ook een duidelijke keerzijde heeft. Werknemers laten onder andere weten niet alleen maar thuis te willen werken. Zij missen met name sociale interactie met collega’s en voelen zich vaak eenzaam. Zelf biedt Regus kantoorruimte aan op de lokale markt, zodat deze beschikbaar zijn voor verschillende bedrijven. Zo hebben bijvoorbeeld werknemers die van ver komen toegang tot een werkruimte waarbij interactie mogelijk is met collega’s van verschillende bedrijven. Voor kantooreigenaren is dat een voordeel, omdat zij geen huur meer hoeven te betalen voor een pand dat maar voor de helft wordt gebruikt.

Toekomst

Volgens Regus zal de werkruimte van de toekomst meer gericht zijn op flexibiliteit en design. Veel gebouwen, zo stelt het bedrijf, zijn sterk verouderd en zijn daarom niet langer inspirerend als werkplek. Volgens Regus zullen bedrijven zich in de toekomst daarom meer gaan richten op moderner en frisser design.

Ook zal de werkomgeving zich meer aanpassen aan de leefstijl van diens werknemers. “Vroeger had niet elk kantoor een doucheruimte,” zegt De Daniel. “Steeds meer werknemers komen tegenwoordig op de fiets of gaan tijdens de lunch even naar fitness. Faciliteiten zoals douches zullen we in de toekomst steeds meer terugzien in het kantoor.”

Meer leuke content? Like ons op Facebook