De Raad van Cultuur verlengt bikkelharde strijd om popsubsidie

Moeten popmuzikanten zelf hun broek ophouden? HP/De Tijd peilde de stemming

Volgens VVD-Kamerlid Arno Rutte hoeft een popmuzikant geen subsidie te krijgen van de staat. De Raad voor Cultuur daarentegen adviseert juist voor een popsubsidie. Daarnaast verdeelt de strijd om de popsubsidie de Nederlandse muziekwereld in twee kampen, maar waar staan beide partijen? HP/De Tijd peilde de stemming tijdens het jubileum van Sublime FM, het commerciële radiostation voor de jazzliefhebber.

Wie nog dacht dat jazz stoffig was, slikt die woorden wel in bij het zien van de Gibson Room van de moderne A’DAM Toren. De ruimte op de tiende verdieping van de toren tegenover Amsterdam Centraal is hip ingericht en met limoentjes versierd – een decoratie met een knipoog; het fruit is immers verwerkt in het logo van Sublime FM. Genodigden uit de muziekindustrie heffen er gemoedelijk het glas. Niemand lijkt zich druk te maken over de vete die in Den Haag lijkt te spelen.

Eerst lijkt de VVD bij monde van Tweede Kamerlid Arno Rutte onder de muziekwereld te leggen door een subsidiestop aan te kondigen. De grootste partij wordt vandaag (donderdag 22 november, red.) echter links ingehaald door de Raad voor Cultuur. Bij het subsidiebeleid van de overheid moet namelijk meer aandacht zijn voor popmuziek en stromingen als hiphop en urban music. Dat adviseert de Raad in een vandaag te presenteren sectoradvies over muziek De Balans, de behoefte.

De Nederlandse popmuzikant zit in een lastig parket, vindt de Raad. Meer dan in het verleden is deze beroepsgroep grotendeels afhankelijk geworden van inkomsten uit optredens en de inkomsten uit albums door streamingdiensten voor een belangrijk deel zijn weggevallen. Daarom verdienen ze steun, vindt de Raad — een mening die gedeeld wordt door jazzmuzikant Steffen Morrison.

subsidie“Een belachelijk plan,” vindt Morrison het eerder genoemde idee van VVD’er Arno Rutte. De muzikant – onder meer bekend van The Voice of Holland – speelt op de namiddag van het Sublime-jubileum samen met de band Bruut! met fijne jazznummers aan elkaar. De nummers passen perfect bij het jarige Sublime FM. Het commerciële radiostation viert haar vijfde verjaardag, nadat het voortijdig gereïncarneerd is uit ArrowJazz en is voor de liefhebber na het omvallen van Radio 6 het laatste grote jazzbastion op de ether.

Nieuwe aanwas en live-optredens

“Ons perfecte nummer is een lied waar je je niet aan stoort als je er niet naar luistert,” oppert Jaap Brienen, sinds een paar maanden ‘music director’ van Sublime. Brienen – hiervoor als dj en presentator actief voor Radio 6 – kiest de plaatjes die je op Sublime hoort. Hij kijkt met een glimlach op zijn gezicht naar het optreden van Morrison en Bruut!. “Het is belangrijk om talent – van welke muziekstijl dan ook – een kans te geven,” zegt hij. Op dit moment is Sublime een non-stopradiostation, maar daar komt — als het aan Brienen ligt — snel verandering in. “Het liefst hebben we altijd sessies met artiesten als Steffen. Dat is het allermooiste.”

Backward Thinking

Volgens Morrison is steun als deze noodzakelijk, maar moet de overheid ook stappen zetten. “Het mogelijk afschaffen van subsidies voor popmusici is backward thinking met immense effecten,” zegt hij. Morrison gebruikt onze dominantie in de dj-wereld als voorbeeld: “Zij staan daar deels door subsidies in de cultuursector. De top wordt van beneden af aangevuld.” Zo werkt het ook in de jazzwereld, merkt hij op. “Over een paar jaar is er een nieuwe Steffen Morrison nodig, en om zich tijdens de eerste stappen in de muziekwereld creatief te ontwikkelen is een extra steuntje nodig.”

Dat vindt ook Bart Suèr, oprichter van het platenlabel Dox Records. Hij kan zich goed vinden in start- of projectsubsidies. “Investeer in een beginnende artiest of in een goed muziekproject. Dat is goed meetbaar. Zo zouden Nederlandse acts met dit extra steuntje in de rug vanuit de overheid bijvoorbeeld makkelijker de stap naar het buitenland kunnen maken.”

Bevredigender streven

Alleen is Suèr niet per se voorstander van de popsubsidie. “Subsidies waren – en zijn tegenwoordig nog steeds – meer een doel dan een middel voor de muzikant.” Die zienswijze levert in zijn ogen luie artiesten op. “Jazz is niet commercieel. Je kunt er niet makkelijk van leven, maar je moet dit obstakel zien als een uitdaging.” Dit kan door over de grens te kijken, stelt hij. “Zo kun je proberen om meer publiek te vergaren. Dat is ook een bevredigender streven dan door simpelweg te stellen dat je als goede muzikant niet kan rondkomen en subsidie als enige oplossing ziet.”

De discussie wordt volgens Suèr – van wie geen enkele act direct subsidie krijgt – op een verkeerde manier gevoerd. “Er is in mijn ogen geen causaal verband tussen goede muziek en subsidie. De beste en meest gevarieerde jazz komt uit Amerika, een land dat niet bekend staat om royale overheidssubsidies.”

Sublime FM is hier te beluisteren. 

Meer leuke content? Like ons op Facebook