Huisarts tipt: ‘Stop met klagen over bureaucratie in de zorg’

Discussies over ons zorgsysteem gaan – naast gemopper over het eigen risico – vaak over de bureaucratie. Ook onder artsen is gezucht en gesteun over de administratieve druk schering en inslag, geeft Joost Zaat in zijn huisartscolumn in De Volkskrant toe. Toch moeten we niet zo zeuren, vindt hij.

Een (huis)arts moet verslag doen van een consult, een handtekening onder een recept zetten of ‘ergerlijke brieven vanuit het Centraal Indicatieorgaan Zorg’ beantwoorden. “Gemopper op administratieve druk is bon ton in de zorgwereld, er zijn congressen over en de minister beloofde vorige week dat het beter wordt,” schrijft huisarts Joost Zaat in zijn wekelijkse Volkskrant-column.

Artsen
Beeld: ANP/Roos Koole

Simpel werken voor artsen

Zaat ervaart zelf geen last van de administratieve taken. Het is — in zijn ogen — door de jaren heen immers veel simpeler geworden. “Twintig jaar terug was ik elke maanden tijd bezig met rekeningen uitdraaien,” schrijft hij. “Nu is dat in enkele minuten gepiept. Brieven van specialisten waarvan de conclusie vroeger in het dossier moest worden geschreven, haal ik met een druk op de knop op en koppel ik aan het dossier van de patiënt.”

Er zijn ook nu nog genoeg ‘onzinnige briefjes’ na een ‘verkeerd kruisje bij een verwijzing’ – veel tijd kosten dit soort handelingen deze huisarts niet. “Ik zie er geen patiënt minder om.”

Natuurlijk erkent Zaat dat er collega’s in ziekenhuizen volgens onderzoeken van actiegroepen liefst 40 procent van hun tijd moeten besteden aan de administratie. Maar zo stelt hij: “Niet klagen, gewoon mee stoppen, want burgerlijke ongehoorzaamheid helpt echt.”

Meer leuke content? Like ons op Facebook