Spring naar de content
bron: ANP/Remko de Waal

Tegenlicht toont alternatieven voor energieslurpende luchtvaart

De luchtvaartbranche weet ons via goedkope, gesubsidieerde, vluchten nog steeds van a naar b te brengen, maar deze manier van reizen is allesbehalve klimaatneutraal. Om de klimaatdoelen van Parijs te halen, moeten de vliegtuigen zuiniger gaan vliegen. VPRO Tegenlicht komt in een uitzending over ‘groen vliegen’ met een paar toekomstschetsen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jessy de Cooker

Laten we eerst beginnen in het heden, waarin we voor een paar tientjes naar Barcelona willen en kunnen vliegen, en waarin we – soms vol wroeging van onze voor het klimaat slechte reismethode – tijdens de vlucht geld doneren om te compenseren voor onze  Co2-uitstoot. Een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk. Vliegen is en blijft immers de grootste bron van milieuvervuiling.

De tekst gaat hieronder verder.

Vliegen
Een vliegtuig landt tijdens de harde wind op Schiphol.

Alternatieven

De grootste gesubsidieerde bron van milieuvervuiling moeten we eigenlijk zeggen, want zoals bekend zit er op alle brandstoffen accijns en btw behalve op kerosine. Na de Tweede Wereldoorlog besluit de VN om het vliegen op deze manier te bevorderen.

Volgens de pas opgerichte organisatie zou het ‘naties tot elkaar brengen’ en de ‘vrede bevorderen’.
Het enige dat zou helpen in het verminderen van de Co2-uitstoot – naast een onwaarschijnlijke boycot van het vliegtuig – is dus schoner vliegen. In VPRO Tegenlicht kijkt regisseur Kasper Verkaik naar de alternatieven voor het vliegtuig.

Mogelijkheid 1 is het aanpakken van het probleem bij de bron. In deze opzet moeten we zorgen dat vliegtuigen elektrisch gaan vliegen. Dat is een ontwikkeling die al getest wordt, maar nog niet voldoende is ontwikkeld om direct als oplossing te zien. “Volgens de huidige ontwikkelingen kan in 2030 à 2035 zo’n duizend kilometer elektrisch worden gevlogen met vijftig tot honderd passagiers,” stelt Verkaik op de website van VPRO Tegenlicht. “Dan gaat het om trajecten binnen Europa. Pas in 2060 of 2070 zal de batterijcapaciteit sterk genoeg zijn voor intercontinentale vluchten, maar zeventig procent van de vervuiling ontstaat nu juist intercontinentaal. Binnen Europa is het maar dertig procent.”

Het elektrisch vliegen moet de komende jaren dus verder groeien. “De best denkbare batterijen van dit moment vergen zo’n 2500 kilo batterij per passagier voor een vlucht van 12.000 kilometer,” stelt Verkaik. “Dat is, let wel, ruim tien keer zoveel als de kerosine die je ervoor nodig hebt. De batterijcapaciteit per kilogram neemt maar met drie à vier procent per jaar toe, wat betekent dat je ergens eind van deze eeuw zulke batterijen beschikbaar hebt.”

Supersonische treinen

Een andere optie is in Azië actief. In bijvoorbeeld China en Japan kiezen velen voor de hogesnelheidstrein. Zo is in China in tien jaar tijd het grootste hsl-netwerk ter wereld gebouwd en rijdt er sinds september een trein in vierenhalf uur van Shanghai naar Peking (1300 kilometer).

Deze ontwikkeling loopt echter vast in Europa, door het ‘niet handig aanleggen van het traject’ in ons land tot moeizame grensoverschrijdende samenwerkingen. En laat samenwerking juist zijn waar het Parijsakkoord voor staat, en waar alle grote wereldnaties – natuurlijk buiten het Amerika van Trump – voor hebben getekend.

De hele uitzending van VPRO Tegenlicht over groen vliegen is hieronder terug te kijken. U kunt hier uitrekenen hoeveel Co2 u uitstoot tijdens uw vluchten.

Onderwerpen