logobalk
Naar de homepage

Door Mark Traa   |  20 November 2009 - 11:35  | 66 reacties | Stuur door


De rouwcultus rond dode huisdieren is iets van deze tijd. Maar hoe verdrietig mag je als volwassene worden om het verlies van een cavia? “De genodigden verzamelen zich in de kamer waar de cavia opgebaard ligt.”

We presenteren u eerst de onderstaande citaten, afkomstig van website De Grote Cavia, zonder begeleidend commentaar.

”Er zal een dag komen dat je even niet aan je cavia denkt. En die perioden worden steeds langer, tot je alleen nog aan je cavia denkt als je dat wilt, en niet omdat je zoveel pijn hebt dat je daarom steeds aan hem moet denken.”

”Wat moet je doen ‘s avonds als je naar een film kijkt? Normaal neem je je cavia op schoot, maar nu lijkt de handeling ‘film kijken’ al bij voorbaat ongezellig. Idem dito voor een boek lezen. Zonder zo'n knuffelig diertje in je nek is het boek opeens niet meer interessant. Als je opstaat, hoef je niet eerst de lichten, de radio en de kachel aan te doen. Als je thuiskomt hoef je niet eerst de cavia eten te geven. Als je boodschappen doet, is het mandje of de kar opeens een stuk leger.”

”Niets is vreemd. Ook niet het boos zijn op je cavia omdat hij er niet meer is. Uiteindelijk is híj degene die is gestorven, die jou dit heeft aangedaan, die jou in de steek heeft gelaten. Híj is de schuldige. Hij is degene waardoor je je nu voelt zoals je voelt.”

”Maar als je wel veel van je cavia hield, maar niets voelt en ook niets gaat voelen, kan het zijn dat je je gevoelens onderdrukt. Eigenlijk is de term ‘niets voelen’ dan ook niet terecht, want je voelt alleen maar niets omdat je het overlijden van je cavia zó erg vind dat je denkt dat als je wèl iets voelt, je dat niet overleeft.”

”Het is moeilijk om afscheid te nemen van de spulletjes van je cavia. De kooi is dan wel leeg, maar zonder kooi is het helemaal vreselijk leeg. Als je de spullen een poosje wilt laten staan, dan moet je dat doen. En voel je behoefte om groenvoer of hardvoer te kopen, dan moet je dat ook doen.”

"Je hoeft niet in een bepaalde religie of in (een) God te geloven om wel te kunnen geloven dat je cavia voortleeft na zijn dood, ook al is het dan in een andere gedaante; een gedaante zonder zijn lichaam, maar met datgene wat hem maakte tot wat hij was: een levend, ademend, voelend wezen dat toevallig in het lichaam van een cavia geboren werd.”

“Er is geen wet die het verbiedt om een uitvaart voor je cavia te houden. Een uitvaart kan er ongeveer zo uitzien: de mensen die uitgenodigd zijn verzamelen zich in de kamer waar de cavia opgebaard ligt of waar het kistje staat. Er klinkt muziek die het caviabaasje uitgekozen heeft. Het caviabaasje pakt het kistje op en gaat de anderen voor naar de tuin. Voor het graf blijft iedereen staan. Het caviabaasje kan een paar woorden zeggen of een gedicht voordragen. Het kistje wordt in het graf gelaten en de aanwezigen gooien er ieder een handje aarde op. Na afloop komen de aanwezigen nog bijeen in de huiskamer om koffie te drinken.”

Nou, zegt ú het maar. Wat moeten we hiervan vinden?

We presenteren u eerst de onderstaande citaten, afkomstig van website De Grote Cavia, zonder begeleidend commentaar.

”Er zal een dag komen dat je even niet aan je cavia denkt. En die perioden worden steeds langer, tot je alleen nog aan je cavia denkt als je dat wilt, en niet omdat je zoveel pijn hebt dat je daarom steeds aan hem moet denken.”

”Wat moet je doen ‘s avonds als je naar een film kijkt? Normaal neem je je cavia op schoot, maar nu lijkt de handeling ‘film kijken’ al bij voorbaat ongezellig. Idem dito voor een boek lezen. Zonder zo'n knuffelig diertje in je nek is het boek opeens niet meer interessant. Als je opstaat, hoef je niet eerst de lichten, de radio en de kachel aan te doen. Als je thuiskomt hoef je niet eerst de cavia eten te geven. Als je boodschappen doet, is het mandje of de kar opeens een stuk leger.”

”Niets is vreemd. Ook niet het boos zijn op je cavia omdat hij er niet meer is. Uiteindelijk is híj degene die is gestorven, die jou dit heeft aangedaan, die jou in de steek heeft gelaten. Híj is de schuldige. Hij is degene waardoor je je nu voelt zoals je voelt.”

”Maar als je wel veel van je cavia hield, maar niets voelt en ook niets gaat voelen, kan het zijn dat je je gevoelens onderdrukt. Eigenlijk is de term ‘niets voelen’ dan ook niet terecht, want je voelt alleen maar niets omdat je het overlijden van je cavia zó erg vind dat je denkt dat als je wèl iets voelt, je dat niet overleeft.”

”Het is moeilijk om afscheid te nemen van de spulletjes van je cavia. De kooi is dan wel leeg, maar zonder kooi is het helemaal vreselijk leeg. Als je de spullen een poosje wilt laten staan, dan moet je dat doen. En voel je behoefte om groenvoer of hardvoer te kopen, dan moet je dat ook doen.”

"Je hoeft niet in een bepaalde religie of in (een) God te geloven om wel te kunnen geloven dat je cavia voortleeft na zijn dood, ook al is het dan in een andere gedaante; een gedaante zonder zijn lichaam, maar met datgene wat hem maakte tot wat hij was: een levend, ademend, voelend wezen dat toevallig in het lichaam van een cavia geboren werd.”

“Er is geen wet die het verbiedt om een uitvaart voor je cavia te houden. Een uitvaart kan er ongeveer zo uitzien: de mensen die uitgenodigd zijn verzamelen zich in de kamer waar de cavia opgebaard ligt of waar het kistje staat. Er klinkt muziek die het caviabaasje uitgekozen heeft. Het caviabaasje pakt het kistje op en gaat de anderen voor naar de tuin. Voor het graf blijft iedereen staan. Het caviabaasje kan een paar woorden zeggen of een gedicht voordragen. Het kistje wordt in het graf gelaten en de aanwezigen gooien er ieder een handje aarde op. Na afloop komen de aanwezigen nog bijeen in de huiskamer om koffie te drinken.”

Nou, zegt ú het maar. Wat moeten we hiervan vinden?

Ik vind het schandalig. Jimmy van de Wetering - 20-11-’09 12:31

_Niets is vreemd. Ook niet het boos zijn op je cavia omdat hij er niet meer is. Uiteindelijk is híj degene die is gestorven, die jou dit heeft aangedaan, die jou in de steek heeft gelaten. Híj is de schuldige. Hij is degene waardoor je je nu voelt zoals je voelt._
B-r-i-l-j-a-n-t! Pluim voor Mark Traa. Hoe vindt ie het toch allemaal?! Effes - 20-11-’09 13:06

Is het niet raar om te rouwen om zo'n klein diertje?

Is dat raar? Niet als je er emotioneel bij betrokken bent. En dat geeft direct aan waarom sommige mensen het overdreven vinden om een uitvaartceremonie met muziek en een begrafenis met koffie en cake ná voor een wandelende tak te houden. Je moet ook lachen? Je ziet het lachwekkende wel in van een kistje maken, uitnodigingen versturen aan betrokkenen, een gedicht voordragen bij het graf en iedere week een kaarsje branden in de kerk - en dat voor een wandelende tak? Dat komt omdat je er niet emotioneel bij betrokken bent. Je kan je niet indenken dat mensen zó veel van een wandelende tak kunnen houden dat ze er al die moeite voor over hebben en dat ze het diertje daadwerkelijk missen en er verdriet om hebben. En als je je het wèl voor kunt stellen omdat je zelf wandelende takken hebt, dan begrijp je vast wat ik bedoel als ik hetzelfde voorstel maar dan met betrekking tot een vlo, of een luis, of een fruitvliegje.

http://www.degrotecavia.nl/rouw.html#dri.. Bert Brussen (E-mail) - 20-11-’09 13:27

inderdaad, waarom zou dit raar zijn? De meeste caviabezitters zijn kinderen, en die zijn vaak nogal verknocht aan hun huisdier. En waarom zou iemand geen verdriet mogen voelen of een zelfgekozen wijze afscheid mogen nemen van een dierbaar huisdier dat is overleden? Als je dat niet snapt, begin dan in hemelsnaam nooit aan huisdieren, een relatie en zeker niet aan kinderen. dropje (E-mail) - 20-11-’09 13:38

niet disrespectvol maar hier heb ik maar 1 woord voor: HAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAA! beeer - 20-11-’09 13:48

Ik ben zelf 22 en heb al jaren cavia's. Ik had verwacht dat het verlies om een diertje wel minder werd naarmate ik ouder werd. 'Helaas' heeft dit niet zo mogen zijn. Ik zeg 'helaas', omdat ik weet dat anderen het vreemd vinden dat ik rouw om een cavia en 'helaas' omdat ik het mijzelf niet makkelijk maak met het verdriet. Maar eigenlijk is het geen 'helaas', want het toont maar hoeveel respect, liefde en emotie ik bezit en daar ben ik trots op!
Anderen vinden misschien: hoe kleiner het dier, hoe kleiner het verdriet. Ik vind: hoe groter het EQ, hoe groter het verdriet... Audrey - 20-11-’09 15:37

....juist en zo is het maar net. Ik schaam me er niks voor dat ik met m'n 1,90 in een motorpak sta te janken als een klein kind omdat ik net een huisdier heb moeten laten inslapen. dropje (E-mail) - 20-11-’09 15:41

Ik vind het heel normaal als je een cavia hebt en hij sterft dat je daar rouwig om bent.
Je hebt tenslotte al die tijd voor je diertje gezorgd en ervan gehouwen, en als hij er dan ineens niet meer is dan geeft dat een leeg gevoel. Als een van mijn cavia's sterft dan laat ik hem cremeren en krijgt hij een plekje hier op de kast met een foto erbij. Ik beschouw mijn cavia's als mijn kinderen en die geef ik ook een mooie uitvaart als ze er niet meer zijn en datzelfde geld voor mijn cavia's. Trudie - 20-11-’09 15:48

Mensen, mensen, overdrijven we niet een beetje met zijn allen? Het is maar een cavia! Broertjes - 20-11-’09 15:50

Ik ben 18, en ik houd ontzettend veel van m'n cavia's. Ik zou zeker heel erg verdrietig zijn als een van m'n cavias zou overlijden, wat gelukkig nog niet gebeurd is.

Ik vind het jammer dat sommige reacties bot zijn, als je hond dood gaat ben je toch ook verdrietig? Dat is toch hetzelfde principe? Of is het raar omdat het een knaagdier is? Hilde (E-mail) (URL) - 20-11-’09 15:53

Ik ken mensen die heel verdrietig worden als hun auto wat heeft en die hun auto een naam geven. Dan vind ik rouwen om een cavia veel gezonder! Tamara - 20-11-’09 15:53

De uitvaart van mijn cavia was heel wat onromantischer. Mijn vader smeet Karel gewoon in de kliko. In de groenbak, dat dan weer wel. Van Puffelen - 20-11-’09 15:55

Cavia's zijn een soort ratten maar dan met lang haar. Met cavia's kun je drie nuttige dingen doen: 1) cosmetica op testen, 2) mee tennissen of 3) (weekendtip) grillen en opeten: http://chavalbueno.web-log.nl/.shared/im.. Bert Brussen (E-mail) - 20-11-’09 16:04

Ondertussen in Ecuador. Kokkin bereid lokale delicatesse.
http://www.internationaljournalism.com/2.. Geert - 20-11-’09 16:07

verdriet mag je best hebben.Een cavia kan een rustpuntje zijn op een dag. Hij ligt lekker in je nek bij een spannende film.Met het lezen van de krant.
Piept als ik thuis komt, net als dat de honden blij zijn is mijn cavia dat ook.Ik heb 8 cavia's ben 46 jaar en wil ze echt niet missen. En wie dat kinderachtig vind, jammer dan ik geniet van mijn diertjes. anneh - 20-11-’09 16:10

@anneh

En neuk je ook nog wel eens? René (URL) - 20-11-’09 16:14

Ik weet dat veel mensen konijnen eten maar ik ben persoonlijk erg aan mijn konijntje Mieke gehecht.
Mensen hechten zich makkelijk aan dieren, ook al eten ze ze ook op. Ze eten echter nooit het exemplaar op waar ze aan gehecht zijn. suzan - 20-11-’09 16:17

Wie we zijn als mens bepaald ook hoe we kunnen rouwen om dieren dat geld voor een hond en kat en\of cavia
cavia's worden gemiddeld 6 jaar oud dus zijn best wel een behoorlijke tijd bij je.
Het oordelen over een ander zegt meer over je zelf.
Ik vind dat iedereen op het zijn eigen manier mag beleven.

PS.Dieren mogen officieel niet in de groenbak Karin de Groot (E-mail) - 20-11-’09 16:19

Een tumor in je nek is denk ik leuker dan een cavia in je nek. Bert Brussen - 20-11-’09 16:20

Ach een Bert Brussen in nek is erger moet je maar denken. René (URL) - 20-11-’09 16:23

Ik ben persoonlijk erg aan mijn fruitvliegjesplaag gehecht. Als ik ze kapotspray houd ik daarna altijd een rouwdienst van zestig dagen, inclusief vasten en as op het hoofd leggen. Daarna offer ik alle konijntjes die Mieke heten en stamp wat kuikentjes aan gort. Gewoon om mijn rouw te verwerken.

Wie zijn wij om te oordelen over het verdriet om fruitvliegjes? Bert Brussen - 20-11-’09 16:30

Ik ben 20 en heb 2 cavia's waar ik helemaal dol op ben.
Ik begrijp dat voor mensen die nooit een knaagdier (of zelfs nooit een huisdier) hebben gehad en verzorgd, dat het moeilijk voor te stellen is dat je werkelijk van het dier gaat houden. Bij sommigen is het dier als een kind voor ze. Als je zoveel jaren gezelschap hebt gehad van je huisdier en er met alle liefde voor gezorgd hebt, is het een heel gemis als zo'n diertje er ineens niet meer is.

Ik vind het alleen maar menselijk om verdriet te hebben na de dood van je huisdier!! Naar mijn idee kan je niet goed voor een dier zorgen als je helemaal niets om het dier geeft! Daphne - 20-11-’09 16:33

ach bert brussen heeft zo'n grote bek om dat kleine hartje te camoufleren. Geeft niks jongen, gewoon even wat gedichtjes lezen van Chris van Dipten en je kunt er weer tegenaan.

http://www.youtube.com/watch?v=HTN6Du3MC..

heeft ook nog een leuke tip voor caviabezitters dropje (E-mail) - 20-11-’09 16:52

Types als Bert Brusssen......nee, daar kan ik dan niet om rouwen......daarvan is elk er al éen teveel.

Ik heb veel cavia's. Ik ben verdrietig als er éen dood gaat, ik hou ervan, ik zorg goed voor ze, ik heb plezier in mijn dieren. Ik heb meer dieren en met mijn honden is de band bijvoorbeeld wel veel sterker.
In de loop van de jaren ben ik inderdaad "makkelijker" geworden in het verdriet hebben om een gestorven cavia.
Rouwdiensten, crematies met as in urnen, en dat soort dingen, nee, daar hou ik me niet mee bezig, ik vind dat persoonlijk inderdaad érg ver gaan.
Maar bij elk diertje dat inslaapt, doet het het wel degelijk even pijn.
Mensen zonder dieren begrijpen dat niet of bijna niet.
Dat is dan maar zo.

En dan is het natuurlijk wel héél makkelijk om op internet de draak met anderen te gaan steken, he Bert, René...... Lot - 20-11-’09 16:58

Vind het voor alle dieren hetzelfde.....

Als je paard van 10.000 euro sterft of je cavia van 10....blijft de zelfde emotie voor mij. K3 - 20-11-’09 17:38

Ik weet nog goed hoe ik Hans-Maarten mijn wandelende tak heb moeten laten inslapen. Ben er minutenlang kapot van geweest. Bert Brussen (E-mail) (URL) - 20-11-’09 18:27

freak@Bert, hou eens op. Kan en mag maar dient geen doel. Stensen - 20-11-’09 18:40

@Stensen: even kijken hoor...
"kan en mag" CHECK "maar dient geen enkel doel" aha, dus...dus...Dus?

Wonderlijk, deze logica bestaat uit louter premissen.

Het kan en mag
dient geen enkel doel
_____________________
????

Nee, ik geloof niet dat ik daar iets mee kan. Bert Brussen (E-mail) (URL) - 20-11-’09 19:14

They took his rodent! Sven Trommels (E-mail) - 20-11-’09 20:42

@Bert, over logica gesproken, kuch. Kunnen en willen is inderdaad twee. Stensen - 20-11-’09 21:07

Geef Bert een nieuwe wandelende tak en een borrel, misschien wordt hij dan nog grappig....... Lot - 20-11-’09 22:30

Hoi,

Bert is er zo te horen 1 met een grote bek die als er iets gebeurd het hardst staat te janken.

Ik heb zelf nu 9 cavia's, de laatste 2 die zijn overleden zijn gecremeerd, en die hebben een plekje met foto gekregen in mijn huiskamer, en ja daar heb ik heel veel verdriet van gehad, alleen maar menselijk toch. ??? Birgitte (E-mail) - 21-11-’09 01:26

Even zonder partij te kiezen in deze: zijn er filmpjes van rouwdiensten voor cavia's online? Ad Prins - 21-11-’09 01:35

Mijn grootvader (God hebbe zijn ziel) zei altijd: 'A guinea pig a day keeps the doctor away'. Ochtendsherry - 21-11-’09 01:54

@Stensen: ik begrijp nog steeds niet wat je wilt zeggen. Maak nou je punt eens duidelijk zonder er omheen te draaien. Eerst kom je met logica die geen logica is, dan weer suggereer je iets waarvan ik niet het flauwste benul heb waar dat dan over gaat.

Nu ga ik even mijn cavia's fotograferen. Ze lijken namelijk TOTAAL NIET op elkaar dus het is goed ze op foto te hebben voor na hun crematie, voor de condoleances. Alle cavia's uit de buurt zijn uitgenodigd. Bert Brussen (E-mail) (URL) - 21-11-’09 12:12

@Bert Brussen: Oh ik moet zo hartelijk om jou lachen! Volgens mij heb je het intellect van een mug en totaal geen leven, dus ga je de hele dag maar op deze site rondhangen om zo je tijd op te vullen met dingen die je eigenlijk toch niet interesseren?
Zielig hoor, nee ik heb echt medelijden met je!

Zoek een hobby, ga studeren, maw: MAAK JEZELF NUTTIG! Karin - 21-11-’09 12:37

Ha die Bert, al wakker?
Kreeg de indruk dat jij het was die iets met logica probeerde te duiden. Al spreek je jezelf ietwat tegen: als ik volgens jou met logica zou komen die volgens diezelfde jou dan weer geen logica is, dan kom ik volgens jou ook niet met logica. Blub, misschien iets met schizofrenie of zo. Wellicht idem voor het suggestieve iets. Anyway, zo moeilijk was mijn post niet. Pas op voor de cavia's dat ze je niet in de strot happen. Stensen - 21-11-’09 12:50

caviafreaks en homofoben!
zoekt een leven, een partner en als dat niet lukt, een strop.

Humor en rede in het leven zijn het belangrijkst en niet je cavia, dood of levend.

nu ga ik er vandoor,


overigens ben ik van mening dat men uit moet kijken voor het staan op mieren. das niet grappig jasper - 21-11-’09 13:58

Wacht tot het rode licht gedoofd is. Er kan nog een cavia komen. Denk erom - 21-11-’09 14:30

en je moet op een kuiken gaan staan als ie oversteekt je moeder aan de poeder - 21-11-’09 14:58

Ik heb zelf een cavia boerderij met ongeveer 8000 cavia's er sterven er ongeveer 7 op een dag, meestal bewaar ik ze een maand enn ga dan met een paar vrienden s avonds bij een kampvuurtje de cavia lekker boven het vuur hangen.
Snap dat jullie het raar vinden maar je moet wat met de krengen.

PS: als iemand intresse heeft om hieraan mee te doen de plannen voor het volgende kampvuur staan op zaterdag 28-11-2009 (wel je eigen drinken mee) Jeroen H - 21-11-’09 15:02

hahahgahahahahahaha
hahahahahah hqahahahaha - 21-11-’09 15:12

Wat hebben sommige mensen toch een niveau zeg dacht ik dat de clienten met een beperkt verstandelijk niveau op het werk al erg laag zaten... poeh had me dus zwaar vergist het kan nog erger. Triest hoor als je je leven doorkomt doormiddel van reacties te posten op dingen die je niet intereseren en zo hoopt mensen te kwetsen of een (niet zinnige) discussie op te starten.

Nou ja om er even serieus op in te gaan, ik snap heel goed dat mensen en dan niet alleen kinderen rouwen om hun cavia, konijn, hamster of wat dan ook. Het zijn huisdieren en als je bewust zo'n diertje hebt aangeschaft en er hun leven lang met liefde voor gezorgd hebt, ja dan lijkt het me logisch dat je ook verdriet ervan hebt als ze overlijden. JustMe - 21-11-’09 17:12

Zo is het. Wat een verdriet ik heb ervaren toen Wilhelmus, onze familienaaktslak, werd eh ingeslapen (kilo zout) is onbeschrijfelijk. Je gaat je toch aan zo'n beest hechten he. En naaktslakken zijn echt dieren met karakter vergeet dat niet. Bert Brussen (E-mail) (URL) - 22-11-’09 09:06

Sommige mensen zien niet eens in wanneer zij zichzelf belachelijk maken. René (URL) - 22-11-’09 10:18

"Maar hoe verdrietig mag je als volwassene worden om het verlies van een cavia?"

In mijn ogen moet iemand dat nog altijd zelf weten. Jouw maatje, jouw verdriet... Waarom zal iemand anders zich daar druk overmaken?

Een huisdier kan een grote impact hebben op iemands leven. Als zo'n dier overlijdt, kan dat voor het nodige verdriet zorgen. Ik vind niet dat daar heel erg onbenullig over gedaan moet worden. Snap best dat sommige mensen het op zeker hoogte als overdreven ervaren en ik zeg niet dat ik met alles eens ben in het gequote stuk van De Grote Cavia maar laat mensen hun verdriet hebben en hou je botte reacties achterwege. Daar heeft een buitenstaander toch niets mee te maken? Dee-Dee (E-mail) - 22-11-’09 11:25

Mijn cavia is inderdaad mijn maatje. Lief, leed en mijn bed deel ik met mijn cavia. Waarom zou je een man of vrouw in je leven willen als er cavia's zijn? Nee, ik weet het zeker: voor mij geen ander dan Moefje, mijn 6 jaar oude roodgrijze cavia.

MOEFJE 4 EVAH!!! Bert Brussen (E-mail) (URL) - 22-11-’09 13:52

Ik denk dat we Bert het beste kunnen negeren?
Want hierdoor lok je dus zulke reacties uit die
gewoon niet horen als reactie hier.

Ik vind dat je gewoon iedereen in zijn waarde moet
laten over op welke manier mensen rouwen. Alyssa - 22-11-’09 14:26

Wie niet in staat is van een dier te houden, die moet zeker nooit aan een huisdier beginnen.
Mensen die van dieren houden en respectvol behandelen hebben bij mij een streepje voor, want hoe je kleine dieren behandeld zegt veel over hoe je alle wezens behandeld. Mira - 23-11-’09 00:15

@Alyssa

Brussen heeft geen normen en waarden die algemeen geaccepteerd zijn. Hij heeft zijn eigen normen en waarden. Zo laag niveau die man René (URL) - 23-11-’09 09:18

Laat bert met rust het hele artikel gaat erover dat je mag reageren zoals je wilt dus bertje ook! s.kruijer - 23-11-’09 12:17

bert brussen rulezzzz jeroen - 23-11-’09 13:00

Enerzijds is het best begrijpelijk dat je verdriet hebt als je huisdier, nadat je jaren voor m hebt gezord, overlijd, anderzijds vind ik de tekst afkomstig van de Grote Cavia welke hierboven is geplaatst erg overdreven. Kheb zelf een hond en cavia en zou het erg jammer en sneu vinden als ze zouden overlijden, maar kan me bij het bovenstaande weinig voorstellen.
Huisdieren zijn erg gezond voor je, zolang je er niet in doorslaat.
Het zou me overigens niet verbazen als Bert 12 is :-) Ik - 23-11-’09 16:39

Bert Brussen is zeker geen 12: http://bbrussen.nl/ Andere ik - 23-11-’09 21:18

Oei, wat naar :-). Check wat er bij zn eigen site staat bij F.A.Q.:

-Ik ben geband! Waarom?

'Terecht! Er kan niet genoeg geband worden. Waarschijnlijk omdat je een idioot bent en een domme reactie hebt achtergelaten. Of je maakte je schuldig aan dooddoeners, domme grappen,..., puberale grappen, algemene jeukopwekkendheid, noem het maar op.'

Hahah, verder geen commentaar (A) Ik - 24-11-’09 15:46

kan ik heel goed begrijpen heb nu zelf 2 jaar cavia's en ik verzeker je als je ze eenmaal hebt ben je er gewoon dol op en het is helemaal niet raar om verdrietig te zijn bij het verlies van zo een klein diertje is klein soms minderwaardig??????????
Als een klein babytje sterft huilen we tranen met tuiten, is het een klein beestje zeggen we:ach zo een klein beestje dat is de moeite waard niet om te rouwen.
een echte dierenvriend stelt zich bij de reactie HAHAHAHAHAHAHA EN SCHANDALIG toch wel vragen!!!!!!!! caviafan (E-mail) - 24-11-’09 18:21

liefde is liefde,voor een mens,voor je hond,je cavia of elk ander wezen.En iedereen heeft zijn eigen manier om verlies te verwerken,en de één is meer ontdaan dan de ander.Ikzelf hou ontzettend van dieren,en heb zelf ook cavia's.Toen in oktober één is overleden,was ik erg verdrietig,en mijn vriend vond het wel erg,maar daar was het ook mee gedaan.Daar heb ik geen problemen mee,want ik voel wat ik voel en hij voelt wat hij voelt,daar heeft iedereen recht op.Ik heb het beestje begraven en denk nog geregeld aan haar.Iedereen gaat er op zn eigen manier mee om.Als iemand zijn cavia een uitvaart wil geven,moet die gene dat zelf weten.Waar ik me aan stoor,is dat hier gewoon om een mening word gevraagd en dat het blijkbaar voor een aantal mensen noodzakelijk is om rare opmerkingen en flauwe grappen te gaan maken.Als je het een raar idee vind dat er een uitvaart voor een cavia mogelijk is kun je dat ook op een normale manier zeggen,iedereen heeft recht op een mening. I. - 01-12-’09 15:58

eerlijk gezegd rouwde ik ook na de dood van mijn cavia
dus ik vind het helmaal niet raar
inderdaad,het is een klein beestje.maar wat dan nog?
als je er van houdt dan is het toch altijd erg als het diertje overlijdt? Rune - 13-12-’09 15:31

Als je een moeilijke tijd doormaakt...
dan laten de mensen je vallen als een baksteen
en zijn je dieren je trouwste vrienden.
Daarom ben ik minder verdrietig als mensen wegvallen dan toen ik mijn beide dieren verloor.
De mens (zoals de grapjassen in bovenstaande reacties) vindt zichzelf het beste op de wereld...dieren zijn niet belangrijk.
Maar de mens is juist de wreedste, vraatzuchtigste, moordlustigste en het meest egoistische wezen op deze wereld. Wij zouden nog veel van de dieren kunnen leren. an - 13-12-’09 19:58

Zo is het an, helemaal gelijk.
Kan er niet meer over zeggen. Macy - 19-12-’09 20:37

oja, want dieren kunnen kunnen ook echt hun gevoelens uiten en weten ook echt waarom ze een dier zijn en de dingen doen die ze doen??

cavia's zijn in de natuur het voer voor de jagers, moeten we daar nou echt van leren?

als je geen steun ontvangt van mensen, moet je misschien wat socialer worden, en jezelf wat minder in het caviahok verstoppen!

ga eens een keer goed van bil, dan is er nog hoop!


x-jes mij jasper - 28-12-’09 14:20

ik hoor steeds vaker zehhen:het is maar een dier,het is maar een cavia het is maar een rat of muisje. die mensen zij snappen het niet zij weten niet hoe het is om een vriend te verliezen! zij weten misschien nog niet eens wat een band is zo'n vriendschapsband. zo een band is gewoon onvervangbaar!die krijg je nooit meer terug!! je vindt nooit edentiek dezelvde band! je zegt toch ook niet; het is maar een mens of het is maar een hond!! nee dat zeg je niet wel, het is wel een savia he!! het kan dat jij dat diertje niet zoo leuk vondt maar dat is hetzelvde als dat niet iedereen mag!! maar mensen die diegenen wel mogen, vinden het wel erg en mogen groot verdried hebben,dat ze ,hoe klein het ook is, het toch heel heel erg vinden! mensen die vinden dat dat niet kan hebben geen hart,ze weten niet wat vriendschap is,ik heb medelijden met die mensen.die mensen die denken:het is maar een dier... je zecht toch ook niet het is maar een mens!! je zecht niet:het is MAAR een leven... NEE DAT ZEG JE NIET!!!eenleven is onvoorstelbaarveel waard!!dat geef je niet zomaar weg!liefde geef je ook niet zomaar weg!! jou eigen leven geef je toch ook niet zomaar weg!!!!! denk daar eens over na....... kaat - 29-12-’09 14:38

o,ja en an je hebt helemaal gelijk!! ik heb overlaatst een dierbare verloren namelijk mijn cavia:furie nu heb ik nog steeds verdried ook mijn ouders vonden het heel erg!hij was gestorven aan stuiptrekken na een castratie,hij was nog bij de dierenarts....:,-( kaat - 29-12-’09 14:43

Hoi Kaat,
Wat is verdried?
Groetjes, Ochtendsherry - 29-12-’09 15:10

Je kunt de vraag omdraaien, wat is er in vredesnaam mis aan om je cavia met toeters en bellen te begraven? Het lijkt me vrij onschuldig allemaal eerlijk gezegd.
En als het het baasje van de cavia helpt in zijn of haar rouwverwerking, laat hij of zij dan lekker doen wat hij/zij zelf wil. Je doet er niemand kwaad mee en iedereen die wordt uitgenodigd voor de plechtigheid is vrij om zelf te bepalen of hij of zij gaat.

Zelf kan ik me niet indenken dat ik zoiets voor mijn kat (heb geen cavia) zou doen. Wat ik wel weet is dat ik er behoorlijk kapot van zal zijn als onze kat overlijdt. Marièlle - 29-12-’09 15:31

ik ben 13 jaar,
maar ik vind het normaal dat je verdrietig bent als je huisdier dood is, dus ook je cavia!
Ik heb het al eens meegemaakt dat een cavia van mij is dood gegaan, en ik was heel verdrietig.
ik denk dus ook dat je best gehecht bent aan zo'n beestje. maaike - 29-12-’09 18:19



Reageren? Lees eerst even onze huisregels.



Persoonlijke info onthouden?
Kattebel
Verberg e-mail
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

laatste reacties

gerelateerde berichten

laatste berichten

poll

Beste zangeres van de afgelopen jaren?

of

Bekijk het pollarchief voor alle polls.

stuur dit artikel door

 

Stuur door aan vriend of bekende

 
 

Deze site is gebouwd door Two Kings en draait op PivotX