Spring naar de content

‘Extreme haattaal en metaforen Wilders levensgevaarlijk’

Van kopvoddentaks tot tandenborstelactie, de taal die Geert Wilders bezigt laat de goegemeente niet onberoerd. Zeker niet Bram Grandia, omroeppastor bij de Ikon, die bij teksten van Wilders denkt aan teksten uit kinderboeken uit nazi-Duitsland waarin arische kinderen wordt geleerd joden te identificeren. Hij schrijft vandaag in Trouw dat het taalgebruik van de PVV-voorman afkomstig is ‘uit donkerbruine kringen’ en roept op om medechristen zich van de PVV te distantiëren.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Wouter Sinke

Om zijn stelling te bewijzen haalt hij citaten van Wilders aan van het beruchte kopvoddentaksdebat van 16 september. ‘Voorzitter dit kabinet, deze elite heeft niet de geringste wil om zich te verzetten tegen die islamisering. Nee, het ziet het als een prachtige verrijking voor het Nederlandse landschap. Nog even geduld en dan wacht ons die islamitische heilstaat. Voorzitter een beter milieu begint bij jezelf. Heel veel Nederlanders ergeren zich aan de vervuiling van de publieke ruimte door de islam. Oftewel ons straatbeeld gaat op sommige plekken steeds meer lijken op het straatbeeld van Mekka en Teheran. Hoofddoekje, haardbaarden, boerka’s mannen in rare lange witte jurken. Voorzitter, laten we daar eens een keer iets aan doen, laten we onze straten terugveroveren. Laten we zorgen dat Nederland er eindelijk weer uit gaat zien als Nederland’ Waarna Wilders pleit voor de kopvoddentaks, vanuit het principe ‘de vervuiler betaalt’.
En juist aan deze scheiding tussen schone en niet schone Nederlanders ergert Grandia zich.
De pastor ging op internet op zoek naar de term haardbaard en kwam pardoes op rechts-extremistische sites terecht, waar volgens hem oorsprong van het woord ligt. Het blijkt een eufemisme voor haatbaard. Verder in zijn zoektocht in ‘donkerbruine kringen’ vindt hij het Duitse kinderboek De Giftige Paddestoel (Der Giftpilz) uit 1938 waarin Duistarische kinderen wordt onderwezen hoe je een jood herkent. Op een plaatje uit het boek ziet hij een aantal joden in zwarte gewaden en lange baarden met daaronder het commentaar. ‘Zie ze daar eens, die luisbaarden met hun smerig wijd uitstaande oren’.
Dat beeld staat Grandia op het netvlies bij het beluisteren van de tekst van Wilders over de moslims. “Mannen in djellaba’s en vrouwen met hoofddoeken zijn alleen op grond van het feit dat ze die kleding dragen al vervuilers van het milieu,” aldus de pastor.
De oproep om de straten terug te veroveren en de oproep tot een grote schoonmaak vindt hij een ‘verwerpelijke vorm van haattaal’. “Geert Wilders bedient zich van extreemrechtse haattaal en metaforen, en die zijn levensgevaarlijk.”
Grandia trekt een parallel met de processen die zich voor de vernietiging van de joden afspeelden, het ‘uitgekiend hanteren van haattaal’ en roept daarom medechristen op zich van die processen en daarmee ook van de PVV te distantiëren.

Onderwerpen