Spring naar de content

Rampverslag

Hoe snel en accuraat wisten het NOS-Journaal, actualiteitenrubrieken en radio bezorgde kijkers en luisteraars informatie te verschaffen over de ramp in de Bijlmer?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Henri de By en Ad Fransen

Dertien minuten lang cirkelde vlucht LY 1862 op zondagavond in nood boven de hoofdstad, als een zwaard van Damocles boven bijna alle wijken van Amsterdam hangende. De Boeing 747-200 C/FT van de maatschappij El Al was om 18.22 uur opgestegen van Schiphol en was bijna direct in moeilijkheden gekomen. Gezagvoerder Jitschak Fuchs meldde aan de verkeerstoren dat hij een noodlanding wilde maken wegens motorstoring. Hij verzocht om baan 27, de zogenaamde Buitenveldertbaan. Nog geen acht minuten na het opstijgen, vatten boven Almere twee motoren vlam. „Engines on fire," gaf de gezagvoerder aan de luchtleiding door. Wat er precies vanaf dat moment gebeurd is aan boord van vlucht LY 1862 en in hoeverre de bemanning de boven de stad beschreven cirkels had kunnen voorkomen, zou onderwerp van menige speculatie en onderzoek worden. 

Een paar feiten zijn duidelijk: boven het IJsselmeer probeert Fuchs via de hydraulische pompen zoveel mogelijk van de 70 000 liter kerosine te lozen die zich voor de vlucht naar Tel Aviv in de vleugeltanks bevindt. Om 18.35 uur verliest het toestel twee motoren, die later zullen worden teruggevonden in het Naarderbos en het Gooimeer. Maar dan is de Boeing al richting Bijlmer gezwenkt. De laatste boodschap van vlucht LY 1862 luidt: „Going down." Meteen daarop, om 18.36 uur, boort de Jumbo-jet zich in de hoek tussen de galerij-flats Kruitberg en Groeneveen. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap