Spring naar de content
bron: martijn beekman

‘Met dank aan Rosenmöller en Van Dam’

Vorige week zijn de opnamen van '0605' gestart, de film over Pim Fortuyn waarin de AIVD een dubieuze rol speelt en de Goddelijke Kale door archiefbeeld wordt vertolkt. Op de set met regisseur Theo van Gogh.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Astrid Theunissen

“Ik wil tranen bij die zwarte mevrouw met dat glas witte wijn! Het waren niet alleen autochtonen die treurden om Pim." Theo van Gogh richting opnameleider: "Die lul van een Tomas Ross schrijft dat die lui in die hoek moeten staan, maar niet wat ze moeten doen. Weg ermee." Tegen een opgeprikt gezelschap dat eerder op zijn Pims At your service salueerde: "Precies op het moment dat Tara langsloopt, brengen jullie een toast uit." Luidkeels in de rondte: "Het leven is van een grote vreugde, dames en heren. Nog één keer!" De opnameleider: "Gezelligheid, babbel-de-babbel. Mimen, niet fluisteren! Scène 19. En, actie!" Klik, klik, klik, opnieuw komt hoofdrolspeelster Tara Elders de Haagse brasserie Dudok binnenlopen. Onder de pruik met zwarte krullen verschijnt een verbaasde blik als ze de aanwezigen samengeschoold aan de bar treft. Champagneglazen worden geheven. Tara staart zoals iedereen naar het tv-toestel achter de toog. Verderop kijkt Van Gogh met open mond naar drie televisieschermpjes. Ze laten vanaf verschillende standpunten zien hoe Tara's opengesperde ogen de beelden van Harmen Siezen, ME'ers en Fortuyns bebloede hoofd opslurpen. Hij krabt aan zijn kin, trekt aan zijn lip. "Cut!" 

Het is half tien op de tweede draaidag van 0605, de film over de moord op Pim Fortuyn, gebaseerd op de thriller De zesde mei van Tomas Ross, waarin de AIVD een dubieuze rol speelt. Want hoe kon het dat de ME mét honden binnen acht minuten op het Mediapark in Hilversum was? Van Gogh is 'net zo paranoïde als Ross' en dat wordt in scène 19 onderstreept. Voordat Tara, een Turkse milieuactiviste en AIVD-spion, op weg gaat naar Dudok, heeft ze de inlichtingendienst gemeld dat Volkert een aanslag op Fortuyn beraamt, maar in de brasserie ontdekt ze dat de AIVD niet heeft ingegrepen. Vandaar haar verbijsterde blik, en die is volgens de regisseur overtuigend. "Heel goed, Tara." De actrice: "Ik zie er niet uit met dat schaamhaar op mijn hoofd." Van Gogh omhelst de 'perfecte combinatie van schoonheid, intelligentie en talent' en roept daarna: "Dankjulliewel, dames en heren." Geroezemoes en gehannes met apparatuur. De camera's die vanochtend om zes uur zijn opgesteld, worden gedemonteerd. De 39 figuranten maken zich uit de voeten. Tara zit op een rustig plekje te roken, want in de volgende scène moet ze voor het eerst van haar leven in een besteleend rijden. Dat vindt ze enger dan de gedachte aan de betrokkenheid van de AIVD bij de moord op Pim – “Dat weiger ik te geloven.” Maar ze is vereerd met haar rol. “Als Fortuyn-verdediger is Theo een van de weinigen die een goede film over Pim kunnen maken zonder dat het hypocriet is.” 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap