Spring naar de content

Succesblad

Het gaat dramatisch slecht met veel dag-, week- en maandbladen. Advertenties worden amper meer verkocht en oplagecijfers kelderen. Behalve bij het Historisch Nieuwsblad. Volgens cijfers van Het Oplage Instituut HOI steeg in 2008 het aantal verkochte exemplaren met 46,7 procent naar ruim 17.000. Hoe doen ze dat? Komt het door de publiciteit rondom het aantrekken van gasthoofdredacteur Maarten van Rossem die verantwoordelijk was voor het eenmalige blad en kassucces Maarten!?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Wouter Sinke

“Geen idee,” zegt Frans Smits, hoofdredacteur van het Historisch Nieuwsblad. “We blijven stijgen.”

Zo eenmalig blijkt dat historisch magazine met glossy uitstraling overigens niet, want begin deze maand werd een dubbele follow-up aangekondigd. En als het aan Smits ligt, wordt Maarten! helemaal een blijvertje. “Het is de bedoeling dat het jaarlijks twee keer uitkomt. Wellicht zelfs vier keer per jaar.” Van Rossem ziet de groeiende interesse in de geschiedenis wel als steuntje in de rug. Een verklaring heeft hij paraat. “We vervallen in een gepolariseerde discussie over de invloed van immigranten en zijn ongerust over de koers van het land. Daarom verdiepen we ons in het verleden: toen was het fijn en waren er geen immigranten. Ik heb overigens één tip voor alle hoofdredacteuren: denk niet aan je lezers, maar maak iets waar je zelf in gelooft.”