Spring naar de content

Druiventrots

Wijnlanden laten zich graag voorstaan op hun eigen, originele, authentieke, nationale druif.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Redactie

Zo geurt Zuid-Afrika – letterlijk – met zijn pinotage. ‘Rokerigheid’, zeggen de liefhebbers, is zijn onmiskenbare eigenschap. “Ruikt naar nagellakremover,” concluderen de tegenstanders. Pinotage. Je houdt van ‘m. Of je haat ‘m. Ik kom ‘m solo tegen. Soms prachtig. Kanonkop en Allée Bleue zijn aanraders voor wie echt eens wil meemaken wat pinotage in zijn mars heeft. Ook heeft de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie de patriottische Cape Blend in het leven geroepen. Om de eigenheid ten opzichte van blends uit andere landen te onderstrepen, dient deze ten minste twintig procent van de pinotage te bevatten. Internationals cabernet sauvignon en merlot zorgen voor de verdere invulling. Gall & Gall heeft een lekkere op voorraad: Beyerskloof Synergy. Bovenal echter is pinotage een vaste waarde in voordelige droë rooi, onder welke naam veel Zuid-Afrikaanse supermarkt-huiswijnliters in Nederland door het leven gaan. Een beslist drinkbare staat bij C1000 in de schappen. Vooral door zijn rol in het budgetsegment lijkt het alsof heel de hele regenboogstaat ermee vol staat. Maar het opvallende is dat pinotage niet meer dan zeven procent van het Zuid-Afrikaanse wijngaardareaal beslaat.

Ook in Portugal is trouwens sprake van nationale druiventrots. Eenvoudig ezelsbruggetje: het behelst hier de touriga nacional. Een blauwe druif waarvan tot voor kort vooral de portproducenten met hun ogen begonnen te rollen. En door zijn aanwezigheid in Portugals beroemdste wijn lijkt de touriga nacional eveneens een flinke speler. Maar ook hier is de reputatie beduidend groter dan de aanplant: zes procent hooguit. Echter, waar ik het wijngaardareaal van pinotage niet snel zie uitdijen, voorspel ik dat dit met touriga nacional wel gebeurt. De laatste jaren hebben veel makers van port er een filiaaltje ‘onversterkte wijn’ bij geopend. De meest fameuze bedienen zich van de geuzennaam Douro Boys – onze eigen Dirk van der Niepoort is een van de jongens – en produceren uitzonderlijk goed rood met deze druif. Tijd voor een nacionale aanplant-dag. HH

Onderwerpen