Krant zonder crisis

Opmerkelijk initiatief onlangs van De Telegraaf.

De wakkere krant had schoon genoeg van de financiële malaise en lanceerde daarom de – gesubsidieerde – site www.stopdecrisis.nl., met berichten als ‘Drastische daling werkzoekenden’, ‘Prijs treinkaartje niet fors omhoog’ en ‘Autoverkoop stijgt in sommige landen’.

De timing was ongelukkig, want een week na de lancering stelde het Centraal Planbureau zijn verwachtingen over de economie neerwaarts bij. Het voorziet zelfs een ‘historische krimp’.

Sterft de goednieuwssite nu een vroege dood of gaat de krant door? Hoofdredacteur Sjuul Paradijs heeft weinig zin om te reageren. “Dat is mijn website niet.” Merkwaardig antwoord, aangezien de lay-out en url (www.telegraaf.nl/stopdecrisis) toch echt van De Telegraaf zijn. Wie is dan verantwoordelijk voor de site? “Dat hoef ik u niet uit te leggen, want u belt mij en ik bel niet u. Ik wens u een prettige dag. Dáááááág.”

35.000 nep-Herald Tribunes, gedateerd op 19 december 2009, verspreidde Greenpeace deze week in onder meer Brussel, Londen en Amsterdam. De speciale oplage vermeldde kreten als ‘Nuclear is dead’ en ‘Turning point for the planet’.

Meer leuke content? Like ons op Facebook