Spring naar de content

GeenAD

Hij maakte van GeenStijl het populairste blog van Nederland. Zou hij dat kunstje ook kunnen bij een ‘dode bomen’-medium? Helaas, we zullen het voorlopig niet weten. Dominique Weesie heeft namelijk besloten dat hij geen hoofdredacteur wil worden van het AD.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

De Vlaamse Persgroep, de nieuwe eigenaar van A

Den Volkskrant

-uitgever PCM, zag veel in Weesie, zeggen insiders. Maar ‘Fleischbaum’ (zijn nom de guerre bij GeenStijl) wilde toch liever verder met zijn huidige project: de aspirant-omroep PowNed.

Wie grijpt dan wel het roer bij het AD, dat sinds het opstappen van Jan Bonjer op 1 juli zonder hoofdredacteur zit? Het gaat al jaren erg slecht met de fusiekrant, dus het afbreukrisico is hoog. Op de longlist prijkten zo’n beetje alle hoofdredacteuren van Nederland. Er werden diverse gesprekken gevoerd, maar vooralsnog zonder resultaat.

Een voor de hand liggende kandidaat zou Erik van Gruijthuijsen zijn, nu hoofdredacteur van het ANP en daarvoor van Het Parool.

Die krant leidde hij toen De Persgroep haar in 2003 overnam. Van Gruijthuijsen en uitgever Frits Campagne wisten het chronisch verlieslijdende Parool zowaar winstgevend te maken. En Campagne is thans directeur van het AD.

Echter, Van Gruijthuijsen heeft steeds luidkeels ontkend in gesprek te zijn met het AD.

Dat zou best eens kunnen kloppen. Zijn naam circuleert namelijk ook als mogelijke opvolger van Pieter Broertjes.

Broertjes is al dik veertien jaar de baas bij de Volkskrant. Zijn toekomst aldaar ziet er volgens diverse bronnen erg somber uit. BG

Onderwerpen