Spring naar de content

Slijterij PCM

Een krant die alcohol verkoopt, mag dat? Nee, want dagbladen hebben geen drankvergunning. Toch verhandelen onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant tienduizenden flessen wijn. Ze mogen het spul via een omweg namelijk wel ter verkoop aanprijzen, maar hoeven de wijn niet fysiek te leveren.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Lezersaanbiedingen – naast wijn ook dvd’s, boeken en reizen – zijn bij NRC op dit moment al goed voor ongeveer 5 procent van de totale omzet van de krant. Uitgever Gert Jan Oelderink liet zich in reclamevakblad Adformatie ontvallen dat dit binnen twee jaar 15 procent kan zijn.

Dit is tegen het zere been van slijters. Petra de Boevere, die op internet furore maakt als ‘Slijterijmeisje’, gooit de knuppel in het hoenderhok. “Oneerlijke concurrentie,” zegt ze. “Als slijterij moet ik mij van de Voedsel en Waren Autoriteit aan allerlei regels houden en vergunningen op orde hebben. De kranten hoeven dat niet. Dat slaat nergens op.”

“In de strijd voor overleving zijn alle middelen geoorloofd,” reageert Volkskrant-wijnrecensent Onno Kleyn. “Brancheverbreding is altijd een bron van twist geweest.”

En dan is er nog de kwaliteit van de wijnen. “De kranten verkopen alleen maar rotzooi,” meent De Boevere. “Er zitten een boel grote partijen tussen. Hoe kleiner de domeinen, hoe beter de kwaliteit. Maar dat maakt ze niets uit. Nog ergerlijker zijn de recensies. Dan staat er onder zo’n lovend artikel over een middelmatige wijn gelijk een enorme advertentie. Dat is mij te doorzichtig.”

Kleyn vindt deze aantijging ‘grote onzin’. “Heeft ze al onze wijnen geprobeerd dan? Onze wijnen worden heel zorgvuldig geselecteerd. Soms wijs ik een wijn af omdat hij te moeilijk is voor de Volkskrant-lezers. Onze lezers houden van wijnen die goed in hun aroma zitten. Ik sta achter ál deze wijnen. Bovendien heb ik geen belangen bij een hoge verkoop. Ik word per uur betaald. En ja, ik heb ze allemaal geproefd.”


Is er nog iets te doen aan de concurrentie van kranten die peperdure advertentiepagina’s vullen met reclames voor hun eigen wijnen? De Boevere: “Ik heb al mijn krantenabonnementen opgezegd. Daarnaast doe ik geen zaken meer met leveranciers die ook aan kranten leveren. Ik weet dat de supermarkten ook erg in hun maag zitten met deze kwestie. Zij zijn de grote adverteerders van die kranten, en diezelfde kranten stoten hun het brood uit de mond.” BP/NS

Onderwerpen