Telegraaf-journaliste woedend op student

Vervelend: je ziet een kop boven een artikel en enthousiast begin je te lezen. Als je je eenmaal tot het einde van het artikel geworsteld hebt, blijkt de kop de lading van het artikel in het geheel niet te dekken. Je voelt je bekocht en eigenlijk zou je het liefst de journalist van dienst willen vragen wat hem bezielde die kop boven het artikel te plaatsen. Een student van de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg deed dat en belde met Telegraaf-journaliste Daphne van Rossum (zie foto), die op opmerkelijke wijze haar handelswijze verdedigde.

Een ronkende kop, doet natuurlijk veel meer dan een saaie, maar gedegen tekst. Wel onhandig als je artikel eigenlijk wat flauwtjes is. Wat doe je in zo’n geval? Dan zet je er natuurlijk gewoon een wervende kop boven. Of die helemaal strookt met de inhoud, ach dat doet er toch niet zo toe? Dat moet ook De Telegraaf-journaliste Daphne van Rossum gedacht hebben toen ze het artikel ‘Verjuffing onderwijs slecht voor jongens’ schreef.

Daniëlle Ponjé, factchecker van de Fontys Hogeschool Journalistiek, fronste haar wenkbrauwen toen ze na de kop de inhoud van het artikel las. Geen van de drie bronnen in het verhaal rechtvaardigden volgens haar de koptekst. Vandaar dat ze de telefoon ter hand nam en Van Rossum ter verantwoording riep. Die vond dat niet zo leuk, getuige haar ietwat stekelige reactie: “Ik werk godverdomme al twintig jaar als journalist en laat me echt niet terecht wijzen door een derdejaars studentje.” Ze vond het belachelijk dat studenten ‘telkens’ naar verantwoording vroegen. Of die factcheckers de journalistiek wilden krenken en of derdejaars studenten graag met het beschuldigend vingertje wilden wijzen?

De Telegraaf lijkt het de laatste tijd sowieso niet al te nauw te nemen met feiten. Vorige maand bracht de website van De Telegraaf een curieus nieuwsbericht: joodse organisaties zijn boos op een Zeeuwse snackbarhouder die een patatje Holocaust verkoopt. Patatboer Frederik Bargen zou al sinds de jaren zestig bekend staan wegens zijn shock-snacks. Uit het bericht: “Hij bedacht destijds de J.F.K., een opengesneden frikandel, gevuld met ketchup.” Ongelooflijk? Inderdaad. Dat komt omdat het bericht uit de duim is gezogen van een redacteur van de satirische website De Speld.

Twee weken dáárvoor trapte de krant ook al in een hoax. Geert Wilders zou volgens de wakkere krant hebben gepleit voor een avondklok voor moslims tijdens de Suikerfeesten. Hoewel dit voorstel in tijden van  kopvoddentaks niet eens ongeloofwaardig is, was ook dit het bericht quatsch.

En eind 2007 kopte de krant over de gehele voorpagina ‘BOKITO DOOR HET LINT BIJ WEERZIEN MET SLACHTOFFER’. Dit verhaal bleek verzonnen. Eerder dat jaar opende de krant met ‘Walging om babyfabriek’. Nederlandse stellen zouden in Kameroen voor 50.000 euro kinderen kunnen bestellen. En ook dat artikel bleek bezijden de waarheid.

Meer leuke content? Like ons op Facebook