Spring naar de content

1990-2009

Merken ontwikkelen en ontwikkelen door; krijgen nieuwe producten en modellen. Maar ze blijven in de basis altijd dat ene merk. Drie voorbeelden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Redactie

Het mannenhorlogemerk IWC staat voor ‘ingetogen kwaliteit en technische perfectie’.

1. Pilot (1936)

Een van de zes IWC-families. Ontwikkeld voor zoon van eigenaar die piloot was. Cockpitmagnetisme is dodelijk voor ‘gewone’ horloges. Dit ontwerp is magnetische-straling-proof. Druk- en temperatuurverschillen hebben geen invloed. Technisch complex gevalletje, toen al.

2. Portuguese (1939)

Iconisch model gemaakt op verzoek van twee Portugese zakenmijnheren. Ze wilden een klok met de precisie van een scheepschronometer, maar dan voor de pols.

3. Acquatimer Deep Two (1990)

Follow-up van het eerste Acquatimer-duikhorloge; had als eerste een dieptemeter.

4. Acquatimer Chronograph Edition Galapagos Islands (2009)

Gecoat met recycled rubber. Statement van samenwerking met de Charles Darwin Foundation op de Galapagoseilanden. IWC doneert jaarlijks 50.000 dollar aan die stichting.

5. Da Vinci Perpetual Calender (1985)

Gemaakt door Kurt Claus, de Johan Cruijff van de Zwiterse horlogeindustrie. Hij deed er vijf jaar over om dit complexe kalendertje te maken dat onverdroten doortikt tot het jaar 2499. IWC verkoopt sinds Da Vinci meer perpetuele horloges dan ieder ander merk.

6. Da Vinci Perpetual Digitale Day Date platina (2009)

Net zo’n nauwkeurige kalender tot 2499, maar dan digitaal.

Unox staat voor alles wat Hollands is. En vooral voor Hollandse winters, wanneer het merk tachtig procent van zijn omzet behaalt. De naam Unox komt waarschijnlijk van de samensmelting Unilever en Oss, waar de roots van het bedrijf liggen en nog immer de worstenfabriek staat.

Gelderse rookworst (1937)

Hart van Unox. Gemaakt naar Gelders procedé waar ze worsten traditioneel roken voor langere houdbaarheid. Andere worsten waaronder Brunswijker Theeworst en Thuringer Bloedworst bleek een minder lang leven beschoren. In het koelvak ligt sinds dit jaar een rookworst-versie met een iets harder huidje en duidelijker rooksmaak. Sidekick van boerenkool.


Bliksoep (1957)

Tomatensoep was de eerste, en is nog steeds de belangrijkste smaak. Nederland is er dol op. Ook een topper is snert. Het recept is vanaf het begin onaantastbaar.

Smac (1950)

Vermaard ingrediënt in studentenkeukens en ‘s zomers très populair onder Nederlanders op Franse campings. Klassiek vanwege het sleuteltje op de verpakking. Werd op de markt gebracht als Hollandse kloon van Amerikaanse blik Spam, shoulder of pork and ham. Herkomst woord smac onbekend.

Knakworsten (1970)

Klassieker. Vooral op kinderfeestjes, verpakt in zacht kadetje. Stevig huidje zegt knak als je erin bijt, en dat deed die door de jaren almaar zachter. Krijgt gelukkig weer zijn stevige knak terug.

Soep in zak (2002)

Van betere kwaliteit dan soep in blik. Sinds kort zonder kleur- en smaakstoffen. Kreeg in 2009 een biologische variant.

De merkwaarden van Volvo draaien om veiligheid, milieubewustheid en Scandinavisch design. Laatste campagneslogan: Er is meer in het leven dan een Volvo. Daarom rijdt u Volvo.

Volvo PV444, de Katterug (1947)

Rubensiaanse gezelligheid. Overal waar je kijkt. Dankt bijnaam aan afbuigende achterzijde. De eerste Volvo in ons land. Antwoord op de Kever.

Volvo Amazon (1956)

Eerste 4-persoons sedan. Scoorde goed in Amerika. Vormgeving kent Italiaanse invloeden vooral door gespleten grille. Gemaakt tot 1970 in verschillende modellen met steeds minder chrome. Nog steeds volop actief op straat.

Volvo P1800 (1959)

Bedacht om Volvo een vlotter en sportiever imago te geven. Werd de auto van Roger Moore als The Saint in de gelijknamige televisieserie. Echt scheuren met dit modelletje kon hij niet. Was eerder een tourauto.


240 (1974)

Doos op wielen. Een tijdloze auto zoals een kleuter die tekent, met extreem schuine snoet en dikke bumpers. Populair onder vrouwen omdat je er zoveel spullen en kinderen in kunt laden. Tot 1994 in productie met steeds kleine aanpassingen.

850 (1992)

Eerste Volvo met voorwielaandrijving. Deed ook mee aan racewedstrijden. Gaf daarmee het merk definitief het broodnodige sportieve zetje. Lang populair ook bij de Rijkspolitie. Blijft niettemin prototype ballenbak.

V70 (1996)

Follow-up van de 850, maar dan op 1400 punten verbeterd. Rijdt 13 jaar later nog steeds doorontwikkeld voort. Favoriete speeltje van Zweedse koddebeiers en ons korps landelijke politiediensten.

Onderwerpen