Spring naar de content

Het fenomeen Filofax

Hipper dan hip in 1987: de Filofax. Wat was er toen zo begeerlijk aan een leren kaftje met ringband? Ally van der Pauw legde het uit: “Het begeerlijke is nu juist dat wat zich daartussen afspeelt. Vitale porties informatie. Neem de sectie Time Management. Want tijd, zo weet iedere opwaarts evoluerende carrièremaker, is kostbaar. Filofax weet dat ook. Het voorziet dus in ‘data sheets’ als Managing Paperwork, Problem Solving en Managing Pressure, om maar niet te reppen over het bovenal gewichtige chapiter Finding More Time.” Eigenlijk is de losbladige agenda de papieren voorloper van onze BlackBerry. Allebei komen ze namelijk voort uit dezelfde, in de jaren tachtig vrij plotseling opgekomen behoefte aan organisatie. Het adagium dat Filofax in de brochure voor zijn peperdure agenda’s drukte, luidde dan ook: It’s not enough to be busy. The question is, what are you busy about?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Onderwerpen