Spring naar de content

Het goedste doel

Welke goededoelenorganisatie wist in 2009 de meeste en bekendste BN’ers aan zich te binden? En hoe komt de match tot stand?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Heeft sinds jaar en dag, ook internationaal, de meest klinkende namen en het grootste publieksbereik. De twee vaste ambassadeurs Paul van Vliet en Monique van de Ven maken zich al jaren hard voor de organisatie. Paul van Vliet haalde met zijn optredens al meer dan een miljoen euro op. De twee vermaarde talenten staan dagelijks in contact met Unicef. Daarnaast wist de organisatie in 2009 Trijntje Oosterhuis, Jörgen Raymann, Edwin Evers, Sipke Jan Bousema, Renate Verbaan, Nicolette van Dam en Joris Linssen te strikken.

Afgelopen jaar zetten twaalf BN’ers zich in voor beide organisaties. Dance4life richt zich voornamelijk op jongeren en weet vooral dj’s achter zich te scharen als Tiësto, Giel Beelen en Don Diablo. Bij KiKa nemen onder anderen Bas Muijs, Irene Moors, Mart Smeets, Peter Faber en Joop Alberda het voortouw bij acties ten behoeve van kinderen met kanker.

Zes officiële ambassadeurs: Jaap Jongbloed, Erica Terpstra, Monique Velzeboer, Sandra Reemer, Wieke Biesheuvel en Minke Booij. Daarnaast werken Froukje Jansen, Kimberly Bosman en Henkjan Smits incidenteel mee ten behoeve van gehandicapte kinderen in ontwikkelingslanden.

Vier ambassadeurs: Yolanthe Cabau van Kasbergen, Arjan Erkel, en John Ewbank en zijn vrouw Vivian. Incidentele krachten: Andy Uffels (topkapper), Ramon Beuk (tv-kok), Alderliefste, 3JS en Marijke Helwegen.

Jochem van Gelder, Robert ten Brink en Yvon Jaspers zijn ambassadeur. Chantal Janzen en Claudia de Breij zetten zich sporadisch in. Wat maakt de perfecte match tussen een organisatie en een BN’er? Voorlichter Martin de Beer van Unicef: “Onze ambassadeurs moeten passen bij het merk Unicef, en uiteraard van onbesproken gedrag zijn. Dit najaar hebben we samen met Renate Verbaan een campagne gedaan tegen hiv bij baby’s. Renate klopte zelf bij ons aan.” Volgens Verbaan past ze bij Unicef omdat ze hart heeft voor de zaak. “Ik was allang gewoon lid. Op het moment dat ik zelf een kind kreeg, zag ik nog beter in hoe belangrijk het is dat kinderen in een goede omgeving kunnen opgroeien. Het is een cliché, maar kinderen zijn de toekomst.” Volgens René Bekkers, medewerker aan het onderzoek ‘Geven in Nederland’ van de Vrije Universiteit Amsterdam, is er sprake van een goede match als geen van beide partijen zich hoeft aan te passen. “Een rapper die zich inzet voor vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld. Of een presentatrice die haar al bekende liefde voor dieren nog meer kan etaleren door zich in te zetten voor een organisatie die opkomt voor dierenrechten.” De liefdadigheidsorganisaties meten allemaal wat het werk van een BN’er in materiële dan wel immateriële zin oplevert. Vaak is het effect niet rechtstreeks in euro’s uit te drukken. Het Liliane Fonds houdt de kijkcijfers bij na een tv-optreden, en het aantal citaten in de geschreven pers. Chiara Beltramini: “Na een expliciet wervende actie van een van onze BN’ers meten we hoeveel nieuwe donateurs dit heeft opgeleverd, en wat ons dat aan jaarinkomsten gaat opbrengen. In deze situaties spelen na-ijleffecten ook een rol, die zijn niet te meten.” Martin de Beer, Unicef: “Het eindresultaat is altijd vooraf bekend. We gaan niet op reis als we niet vooraf weten welke publiciteit het oplevert. Sommige activiteiten leveren direct geld op, of het resultaat uit zich in aandacht voor een onderwerp in de media. Ook dat houden we bij.”

Onderwerpen