Beroemde zonen

Het lijkt misschien een lullig orgeltje dat af en toe opduikt in As We Enter, maar het is wél een sample van de Ethiopische jazzlegende Mulatu Astatke. Daarmee leggen Nas & Damian ‘Jr. Gong’ Marley meteen hun geloofsbrieven op tafel: op hun album Distant Relatives staat Afrika centraal. Hoewel het project werd geboren uit het idee om geld binnen te halen voor scholen in Afrika, is Distant Relatives geen snel in elkaar gedraaid charity album geworden. Voortbordurend op het artistieke en commerciële succes van Road to Zion, een track van Marleys debuutalbum Welcome to Jamrock, besloten de zonen van jazztrompettist Olu Dara (Nas) en reggae-icoon Bob Marley (Jr. Gong) een volwaardig album op te nemen met hun messcherpe mix van rap, reggae en dancehall. De basis voor de tracks werd opgenomen met een liveband in Miami en Los Angeles met (broer) Stephen Marley en Jr. Gong Marley als producers. Hoewel de uitkomst van de interactie tussen twee grootheden meer is dan de som der delen, is de muziek op Distant Relatives minder overweldigend dan het beste werk van Nas (Illmatic) of Marley (Welcome to Jamrock); daarvoor komen we net iets te veel rap- en reggaeclicheetjes tegen. Het zijn smetjes die je het duo weer snel vergeeft bij het horen van het monumentale Dispear, de track waarin de optelsom van hun beide talenten het getal twee ver overstijgt.

De artiesten van de besproken albums zijn komend weekend te horen op het North Sea Jazz Festival in Rotterdam.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Ruud Meijer