Spring naar de content

Betaalmuur (nog) niet zaligmakend

Het betaalmodel van twee grote Britse online kranten blijkt nog niet bepaald zijn vruchten af te werpen. TheTimes.co.uk en TheSundayTimes.co.uk zagen de bezoekersaantallen sinds de introductie van een zogenaamde betaalmuur met liefst 66 procent teruglopen. Kwade genius achter het betaalsysteem, mediatycoon Rupert Murdoch (foto links), is vooralsnog niet ontevreden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Verwacht werd namelijk dat zo’n 90 procent van de 20 miljoen nieuwsgierige bezoekers het na een confrontatie met de betaalmuur aanvankelijk zou laten afweten. Nu blijkt dus dat ‘slechts’ tweederde van de lezers z’n heil elders zoekt – gratis alternatieven genoeg, immers.


(Eén klik en je wordt getrakteerd op bovenstaande vrolijke banner
.)

De vraag is echter hoe lang dat nog zal duren. Hoewel Murdochs stunt hen momenteel geen windeieren legt, is iedereen maar al te benieuwd naar waar dit toe zal leiden en hoe en vooral wannéér ze een graantje kunnen meepikken van een kakelvers verdienmodel. Want enorme bezoekersaantallen zijn natuurlijk altijd vleiend en bovendien ontzettend gezellig, maar het wordt pas echt interessant wanneer zich dat eindelijk omzet in keiharde pegels.

Overigens zijn de voorpagina’s van beide kranten nog wel gratis te bekijken, al betekent elke klik een aanvaring met de big old paywall. 58 procent haakt dan onmiddellijk af.