Eurlings heeft een missie

Het lijkt wel of Camiel Eurlings sinds de val van het kabinet een onstuitbare behoefte heeft ontwikkeld om asfalt aan te leggen. Kijkt u even mee?

Was hij eerst druk doende de crisis rondom de aswolk te beteugelen, vanaf juni ging Eurlings los. Zo trok hij 200 miljoen euro uit voor een ‘verkeersruit’ rond Eindhoven. Een maand later zette hij de eerste spade in de grond voor de aanleg van spitsstroken op de A4, A9 en A10 om Noord-Holland beter te ontsluiten. Diezelfde maand trok hij 53,5 miljoen euro uit om de rijkswegen veiliger te maken. Eveneens in juli opende de christen-democratische bewindsman vijf rijstroken tussen Holendrecht en Abcoude. Begin deze maand tekende hij het trac├ębesluit voor de A74 die tussen Venlo en het Duitse Tegelen komt te liggen. En deze maandag werd begonnen met een derde rijbaan op de A58 tussen Eindhoven en Oirschot. Dit alles is onderdeel van een masterplan van Eurlings om de verkeersproblematiek aan te pakken.

Tijdens de bijeenkomst maandag liet de bewindsman merken toch wat oud zeer te voelen. “Het is heel erg balen dat je door een Afghanistan-ruzietje je werk niet kunt afmaken.” Tijdens het laatste debat over de kilometerheffing bleek Eurlings ook op z’n minst gepassioneerd over zijn portefeuille te denken. In een bijkans dramatisch betoog hield hij in maart dit jaar de Kamer voor: “Maar ik wil u zeggen: let collectief op uw zaak. Wat er straks ook komt, houdt u vast aan het principe van eerlijkheid. Schaf die andere belastingen af als er kilometerbeprijzing komt. Laat dat principe niet los. En er komt geen strook minder.” Hetgeen GroenLinks-woordvoerder Ineke van Gent deed verzuchten: “U bent demissionair, maar hebt toch nog een missie.” Inderdaad, jammer van dat ruzietje.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

import haagse post