Spring naar de content

Superzout

De zee is de oorsprong van alle zout, maar het predikaat ‘zeezout’ spreekt nu eenmaal meer tot de verbeelding dan – pak ‘m beet – keukenzout, tafelzout of consumptiezout. Wie zich realiseert dat het aanbeveling verdient om in de keuken zo veel mogelijk te koken in water dat zo zout smaakt als zeezout, kan op z’n vingers natellen dat er in een doorsnee restaurant nogal wat natrium verbruikt wordt. Uiteraard wordt er met verschillende soorten zout gewerkt – het kookzout en het zout om te pekelen hoeft niet meer dan een paar dubbeltjes per kilo te kosten – maar als een gerecht eenmaal op het bord ligt, komt er nog zout aan te pas waaraan ook in optische en tactiele zin esthetische eisen gesteld worden. In die sector is er naast het fluwelige fleur de sel alleen het Maldonzout, dat zich met holle kristallen op een gerecht laat sprenkelen. Doordat de vlokken hol zijn, is de zouttoevoeging overzichtelijk en het mondgevoel interessant. Nu Akzo Nobel de import van het goedje zo voortvarend ter hand genomen heeft dat Maldon ook bij de supermarkt in de schappen ligt, hoeft er niet meer in speciaalzaken naar gezocht te worden. De vraag is of de klandizie er zomaar enkele euro’s zal neertellen voor een onsje. Om die stroom op gang te brengen, is driesterrenkok Sergio Herman als Maldon-ambassadeur in stelling gebracht, maar of dat de verkoop bij Jumbo en Super de Boer zal boosten, is de vraag. Een bij de Akzo-presentatie geïntroduceerd zakformaat Maldonzout-blikje lijkt een goede oplossing voor de restaurantganger, maar het is nog niet in de handel. De zoutoplossingen van Sergio Herman even proeven? Kijk dan op www.hpdetijd.nl.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Redactie