Spring naar de content

De Chinezen komen!

De wijnindustrie weet één ding zeker: China zal in de nabije toekomst de grootste wijnconsumerende markt ter wereld zijn. De grote dorst achter The Great Wall zal enigszins gelest kunnen worden door de inmiddels ruim tweehonderd lokale wijnbedrijven die er al doende zijn. Maar ondanks de inbreng in geld en knowhow van buitenlandse investeerders wordt de output van bedrijven als Dynasty, China Great Wall en Changyu Pioneer buiten de landsgrenzen nog niet erg serieus genomen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Hugh Johnson schrijft daar in zijn Wijngids 2011 over: “Gemiddeld gezien is de kwaliteit van Chinese wijn nog steeds laag.” Gelukkig dus maar dat het leeuwendeel van de 700 miljoen liter die er jaarlijks wordt gemaakt een baasje vindt in het land zelf.

Overigens zijn de grote wijnproducerende landen dan ook niet zozeer geïnteresseerd in de import van Chinese wijn – zij willen juist exporteren. Nu al groeit de uitvoer richting China jaarlijks rond de vijftien procent, en dat is volgens velen nog maar het begin. Zo ligt in China de gemiddelde wijnconsumptie per hoofd van de bevolking nog maar rond de halve liter, terwijl het wereldwijde gemiddelde zeven liter is en dit in Europa ongeveer twintig liter bedraagt. Kortom, er ligt nog wel wat ruimte.

Een gedeelte daarvan is overigens al opgeëist door de Franse grootmacht Castel. Inmiddels verkoopt deze al meer wijn in China dan in het Verenigd Koninkrijk. Ofschoon de producent (die hier onder andere zijn wijnen verkoopt via Albert Heijn) wel eerst tegen wat interessante hick-ups aanliep. Zo bleken bijvoorbeeld de vin de pays-wijnen uit het assortiment onverkoopbaar. In China wordt een wijn pas lekker gevonden als er appellation contrlée op staat. Dat is immers een garantie voor kwaliteit. En dankzij die wetenschap plukken inmiddels de wijnliefhebbers elders op deze wereld de wrange vruchten. Vooral hoge Bordeaux-wijnen zijn bij de nieuwe Chinese rijken erg in trek en noteren bizarre prijzen. Opvallende uitschieter: Lafite-Rothschild 2008. Daar werd in eerste instantie en primeur ‘slechts’ €10.300 per dozijn voor betaald. Maar nadat het bekend werd dat het chteau besloten had om hét Chinese geluksnummer 8 als karakter op de hals aan te brengen, telden de liefhebbers aldaar er grif €1100 méér voor neer. En doet u vooral geen moeite om ook nog een kistje te scoren: Lafite 2008 is uitverkocht.