Spring naar de content

Restaurant geeft wijn weg in ruil voor recensie

Dag lieve studenten in Nijmegen. Snel even zes flessen rosé scoren voor de volgende dispuutavond? Zoek niet verder! Hotel/restaurant MANNA geeft elke studerende Nijmegenaar deze versnapering in ruil voor twee positieve recensies. MANNA hoopt hiermee aan te tonen hoe manipuleerbaar de meeste recensiesites zijn.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

De eigenaren van MANNA, Aïda Papilaja en Sander Hendrix, zijn vooral de anonieme reageerder zat: “Als iemand niet tevreden is, horen we dat graag zelf. Dan kunnen we daar iets aan doen. Maar als je alleen achteraf op een site en anoniem je gal wilt spuwen, help je daar niemand mee. Bovendien heeft zo’n recensiesite ook voornamelijk aantrekkingskracht op mensen die juist willen zeuren. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan de reacties onder artikelen op de Telegraaf-site. Dat zijn vrijwel zonder uitzondering negatieve reacties. Mensen die tevreden zijn, hebben niet zo’n geldingsdrang.”

Meta van den Boom van Smulweb.nl vindt het alleen maar goed dat restaurants hun reputatie op internet serieus beginnen te nemen. “Wij werken veel samen met restaurants om leuke acties op te zetten om de consument te bereiken. Zo snijdt het mes aan twee kanten: je bericht positief over een restaurant en krijgt automatisch leuke reacties van klanten. Hoe meer restaurants het belang van internet inzien, hoe beter.” Volgens Meta doet Smulweb al veel aan het bestrijden van neprecensies: “Mensen die lid worden, kunnen de eerste twee weken nog geen recensie plaatsen. Verder voeren we een beleid dat bij twijfel een recensie wordt verwijderd.”

Meta vindt het vooral jammer dat de actie van het restaurant ten koste gaat van de objectiviteit van de recensies: “We zullen de recensies van MANNA in Nijmegen de komende tijd in elk geval extra kritisch volgen.”