Spring naar de content

Leuker als…

Of we hier gek geworden zijn! De eerste e-mail van een verbaasde lezer over onze nieuwe pay-off is binnen. De pay-off is wat ze in reclamekringen het zinnetje noemen dat je af en toe onder onze titel ziet staan. ‘Leuker als je denkt.’ U zult hem de komende tijd her en der weleens tegenkomen. Op de radio, in een advertentie in dag- en andere weekbladen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Frank Poorthuis

Want ja, we doen een beetje aan reclame dezer dagen. Omdat we de vernieuwde HP/De Tijd graag onder de aandacht van wat meer mensen willen brengen.

En nee, we zijn niet gek geworden. ‘Leuker als’ is een knipoog van de copywriter die met ons aan de campagne werkt. Hij is een van de beste van Nederland overigens: Jaap Toorenaar, de man die u ook de NRC als ‘slijpsteen voor de geest’ in het geheugen heeft gegrift, en nog zo wat beroemde oneliners. Google hem maar eens, als u geïnteresseerd bent in het vak.

Jaap kwam hier op een regenachtige vrijdagmiddag binnenlopen met zijn regenjas en aktetasje, en sprak de historische woorden: “Ik ga jou helpen!”

We hebben sindsdien menig overleg gehad, tientallen ideeën en slagzinnen gewogen en naast ons neergelegd. En we zijn uitgekomen bij wat volgens mij het dichtst bij ons van HP/De Tijd ligt: een puur op inhoud en tekst gerichte campagne. Voor de intelligente lezer, want we veronderstellen dat u dat bent. Iemand die naast een stevig betoog ook een knipoog bij het nieuws wel aankan.

Is dat nu nodig, vraagt u zich misschien af. Reclame, een nieuwe slagzin? Het is ook niet mijn hobby, maar als je wat moois maakt, zoals HP/De Tijd, wil je dat het blijft voortbestaan en goed verkoopt. Daarvoor moet je dan de boer op. Ik beloof u: zodra we weer honderdduizend abonnees hebben, stoppen we subiet met reclame maken.

Het gaat overigens al best goed met de oplage. We groeien lekker door, en de reacties van onze lezers bevestigen ons dat we op de goede weg zijn. Maar wees niet bang; niemand leunt hier zelfvoldaan achterover. Maar dat kunt u zelf verderop in dit blad weer constateren.


[email protected]