Spring naar de content

Robert van den Ham: ‘Hij laat mijn autohart sneller kloppen’

Roewe is een automerk waarin je Robert van den Ham, hoofdredacteur van AutoWeek, nooit zult zien. ‘Dat is een Chinees merk. Heeft een paar jaar geleden modellen van Rover over kunnen nemen en de Rover 75 als Roewe 750 gepresenteerd. Of eigenlijk verminkt. Pure heritagevernietiging. Alsof je de Matthäus Passion door Ali B laat rappen.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Maar toch, ook wat auto’s betreft moeten we volgens Van den Ham (1967) rekening houden met China: ‘Het is het grootste autoproducerende land ter wereld en telt intussen meer dan honderd automerken. Landwind is een van de kleinste, maar stond zowaar op de AutoRAI dit jaar. Het getuigt van lef om – nadat het zes jaar geleden bij officiële internationale botsproeven het slechtste resultaat ooit boekte – het in Europa glashard opnieuw te proberen, met veiligheidscertificaten en al.’

Elke dag is het voor Van den Ham weer een verrassing waarin hij naar huis zal rijden: de redactie heeft altijd diverse testauto’s op voorraad. Ook heeft hij nog geen keuze gemaakt wat betreft lease-auto: ‘Maar het heeft ook geen haast. Steeds meer mensen kiezen met hun portemonnee in plaats van hun autohart als om het leasen gaat. Kijk naar het succes van auto’s die in de categorie veertien procent bijtelling vallen. De Lexus CT200h werd in Nederland zo’n 1500 keer besteld voordat iemand hem ooit in real life had gezien, laat stáán erin had gereden. Daar heeft het hybrideverhaal een cruciale rol in gespeeld, maar vooral die lage bijtelling is van belang. De Ford Focus valt ook in die categorie en – mark my words – dat wordt ook een succes.’

Van den Ham vindt dat een auto zeker iets zegt over de eigenaar: ‘Maar ook iets over marketing. Ga maar na: compacte autootjes worden vaak gereden door mensen die rationeel en verstandig willen overkomen, en zich ook zo willen voelen. Wie avontuurlijk is ingesteld, kiest voor een SUV of een cabrio. Wie status belangrijk vindt, komt bij de luxere merken terecht. Allemaal marketing.’


Voor zijn plezier stapt Van den Ham regelmatig in de Mercedes-Benz 200: ‘Bij AutoWeek hebben we jarenlang met onze redactie-auto ‘Helmut’ rondgereden, een Mercedes-Benz 300 SE. Mijn voorganger heeft hem helaas overgenomen, maar zodra collega Ingmar met Helmuts kleine broertje – de Mercedes-Benz 200 – onze parkeergarage binnenrijdt, gaat het autohart weer sneller kloppen. Ik ruil met hem dan ook regelmatig van autosleutels. Hij heeft nu rond de 170.000 op de teller; in 1982 is hij gekocht door een toen zestigjarige man, die hem tot 2009 heeft gehad. Daarna is de auto via handelaren bij Ingmar beland. Onlangs heeft-ie een uitgebreide anti-roestbehandeling ondergaan, en ja: ook verder onderhoud is wel noodzakelijk. Maar het levert je wel veel fijne kilometers op.’

Bouwjaar: 1981

Motorinhoud:1997 cc

Gewicht: 1360 kg

Vermogen:109 pk

Topsnelheid: 168 km p/u

Acceleratie: 0-100 km in14,4 sec

Gem. verbruik: 10,2 l/100 km

Aanschafprijs: € 4.750,-