Spring naar de content

Dominique Weesie: een vals omroepbaasje

Dominique Weesie zou het publieke bestel wel even gaan opschudden met PowNed, het tv-neefje van website GeenStijl. Maar hij maakt programma’s met de babyboomers tegen wie hij altijd ageerde. Intern lijkt hij flink te ruziën.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Niek Stolker

Omroepdirecteur Dominique Weesie kan terugkijken op een uitstekend eerste tv-seizoen. De kijkcijfers waren de succesvolste ooit van een nieuwe omroep, zijn eigen dagelijkse programma PowNews is een van de pijlers van Nederland 3, en hijzelf en tv-verslaggever Rutger Castricum zijn Bekende Nederlanders geworden.
Maar er is ook kritiek op de nieuwbakken omroep. Luide kritiek zelfs, vooral op internet. Een veelgehoorde klacht: waar website GeenStijl zich nog steeds braaf aan het TONK-motto houdt (Tendentieus, Ongefundeerd & Nodeloos Kwetsend), is de omroep mainstream geworden.
Toen PowNed afgelopen september begon, beloofde de omroep een ware revolutie te ontketenen. Programma’s zouden volgens het beleidsplan ‘rauw, provocerend, intelligent, dwars en ongecensureerd’ worden. Ook was de omroep voor mensen onder de veertig jaar ‘altijd bereid heilige huisjes om te schoppen’. Tegenstanders waren de erfvijanden van GeenStijl: ‘oud-linkse babyboomers’.
Maar koud acht maanden later, in mei dit jaar, mocht de ene babyboomer (Henk Spaan, uit 1948) een PowNed-programma maken over de andere (Kees Jansma, uit 1947). GeenStijl-fan Sywert van Lienden (20) maakt zich er kwaad over op internet. “PowNed heeft zijn eigen ziel en achterban in de steek gelaten,” schreef hij twee weken terug hij op vrijbuitersweblog De Jaap. Van Lienden, bekend van scholierenclub LAKS: “In het beleidsplan van PowNed stond het zo helder: ‘De netwerkgeneratie voelt zich niet serieus genomen door traditionele media. Die zijn niet vernieuwend en hebben te weinig diepgang. Wij willen niet telkens dezelfde gezichten.’ Niet vernieuwend en te weinig diepgang: het is de perfecte samenvatting van het eerste seizoen van omroep PowNed.”
De jonge scribent heeft een punt: de omroep maakt er een sport van juist níet te doen wat in het beleidsplan staat. PowNed zou zich afkeren van agendajournalistiek, maar stond bij elk Haagse debat in de houding. De omroep ging ‘op zoek naar Nederlandse sportsterren die Hilversum steevast links laat liggen’ – en kwam uit bij Frank de Boer, de huidige coach van Ajax. Hoezo krijgt die geen aandacht van Hilversum?

Lees het gehele artikel in de HP/De Tijd van deze week.