Spring naar de content

>Ans Markus: ‘Autorijden doe ik het liefst alleen’

Op de dag dat Ans Markus slaagde voor het rijbewijs – ze was achttien – in Geertruidenberg, hadden haar ouders de eerste auto al voor haar klaarstaan. Markus: “Het was een Volkswagen Kever, zesdehands gekocht of zoiets. Daarna volgden, als ik het me goed herinner, een Dyane – een chiquere versie van de Citroën 2CV was dat – een Austin Mini, een Volvo – dat werd toen een veredelde DAF genoemd – en een Peugeot 205. Dat waren ook allemaal occasions. Ik had als jonge, getrouwde moeder toen heel weinig geld. Ik gebruikte ze voornamelijk voor het vervoer van mijn tekeningen, die ik verkocht op jaarmarkten en braderieën. Van het eerste echt verdiende geld, kocht ik geen grotere auto, maar een technische camera om mijn schilderijen vast te leggen.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Want Ans Markus heeft het niet zo op auto’s. Zelfs niet op de Mercedes 300 SL Cabrio die ze zo’n twintig jaar geleden voor een zacht prijsje van haar huidige echtgenoot Wybe overnam. “Als ik er al in rij, dan doe ik dat het liefst alleen. Luisteren naar fijne muziek, een goed radioprogramma, ik kom dan helemaal tot rust.” Jammer alleen dat dit serene gevoel voor Markus vaak wordt verpest door het irritante kleefgedrag van andere weggebruikers: “Ik ben voor afstand houden. Niet alleen op de weg, ook in het dagelijks leven. Klinkt misschien afstandelijk, maar ik vind het van respect getuigen.”

“Wybe had deze Mercedes 300 SL Cabrio eigenlijk voor zichzelf besteld. Hij moest er zes maanden op wachten, maar vond de kleur achteraf gezien toch te vrouwelijk. Weet je, het dak is er nog nooit af geweest. Ik ben niet zo’n showrijder, zo’n type dat naar de P.C. Hooftstraat gaat om met zijn auto te pronken.” Inmiddels is ze er wel achtergekomen dat de auto die je rijdt bepalend is voor je uitstraling, voor de ‘boodschap’ die je afgeeft. “Te genant voor woorden, maar het is me weleens overkomen dat terwijl ik van mijn huis op Prinseneiland wegreed, mensen me de middelvinger gaven, zo van ‘heb je haar weer met die decadente poen-Mercedes’.”Om hiervan zo veel mogelijk gevrijwaard te blijven, stapt Markus zodra het kan op de fiets. Niet alleen om dagelijks haar moeder in het verzorgingshuis te bezoeken en rommelmarkten af te struinen, ook als ze als BN’er wordt uitgenodigd voor een rode loper-happening. Markus: “Paparazzi vinden het nog steeds raar hoe ik eerst mijn fiets op slot doe voordat ik zogenaamd glamourous binnenkom – het verbreekt toch iets van de magie voor ze.”


Nieuwe fietsen bewerkt Markus na aankoop met een kwast. “De mijne hebben altijd witte stippen, die van Wybe blauwe. Je herkent ze zo makkelijk terug tussen andere fietsen. Ik vind dat je het dieven niet te makkelijk moet maken. Hoewel ik inmiddels wel aan een nieuwe fiets toe ben.”

Bouwjaar: 1991

Gewicht: 1650 kg

Motorinhoud: 2960 cc

Vermogen: 190 pk

Topsnelheid: 228 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 9,3 sec

Gem. verbruik: 11,6 l/100 km

Aanschafprijs: 200.000

Onderwerpen