Verkoop die plaszak niet alsof er nu een oplossing is gevonden voor die toiletloze rotsprinters. Bouw gewoon fatsoenlijke toiletten in

Heeft u wel eens in een sprinter gezeten van de NS? Het is een apart soort trein, of eerder een soort metro die langzaam rijdt. Er zijn blauwe en rode stoelen die net te dicht op elkaar staan zodat u altijd onhandig zit als u een beetje lang bent. En er zijn geen toiletten.

Bent u dus (bejaard en) incontinent, dan is deze sprinter een hel. Houdt u van een werkborrel met veel bier en moet u daarna nog met de trein naar huis, dan is deze sprinter een hel. Voelt u slecht aan of u over een half uur of een uur wellicht naar het toilet moet, dan is deze sprinter een hel. U moet heel goed kunnen knijpen om het droog te houden.

Hoewel Vakbonden, het personeel van de NS en reizigersorganisaties al om toiletten hadden gevraagd en daar zelfs een Kamermotie voor was ingediend (december 2010), besliste Minister Schultz Verhagen dat er geen toiletten geplaatst hoefden te worden. Dat zou 90 miljoen euro kosten en dat is veel geld in tijden van bezuiniging.

Nu komt de NS met een tussenoplossing: de plaszak. Maar, lezen we op nu.nl, deze plaszak mag alleen gebruikt worden in hoge nood en in de lege machinistenkamer. Piest u dus bijna in uw broek, dan moet u eerst nog de conducteur zien te lokaliseren. Vervolgens moet u ten overstaan van de conducteur en de rest van de trein duidelijk zichtbaar de benen over elkaar knijpen om hem of haar te overtuigen van de nood. Dan moet u volgen naar die machinistenkamer en pas dán mag u uw geslacht in die speciale biologisch verantwoorde zak hangen om uw overvolle blaas te ledigen.

Oh wacht, er moet ook sprake zijn van een vaststaande trein. Dus moet u plassen in het uur dat het boemeltje eens geheel volgens schema van Amsterdam Amstel naar Rotterdam Centraal rijdt, dan is er niet genoeg reden om de zak uit de kast te trekken. Pech! Dat wordt een natte broek.

Oh, en u zal maar vrouw zijn! Als u dan bij gods gratie in de zak mag plassen lijkt me dat een heel geklieder. Of nog erger: u bent bejaard en vrouw. Dan is bukken en mikken welhaast een Olympische topprestatie. Misschien glijdt u uit en breekt u een heup. Dan kan de rekening voor de operatie naar de zorgverzekeraar (dat loopt landelijk snel op, misschien wel richting de 90 miljoen). Of misschien stroomt de urine over de vloer en moeten er speciale schoonmakers aan te pas komen (dat loopt landelijk snel op, misschien wel richting de 90 miljoen).

Daarom: verkoop die plaszak niet alsof er nu een oplossing is gevonden voor die toiletloze rotsprinters. Bouw gewoon fatsoenlijke toiletten in. Reizigers zijn klanten. De klant is normaal gesproken koning. Behalve in trein-land. Daar moet de klant eerst klemzitten en mag hij daarna bij gods gratie zijn behoefte doen in een zak. Hou toch op!

<iframe width=”470″ height=”335″ src=”https://www.youtube.com/embed/6dSOHb-k2Kc” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

Meer leuke content? Like ons op Facebook

ivo van woerden