Spring naar de content

Publicity gone bad…

Het ging de laatste tijd al niet zo lekker bij Qantas door verschillende motorkwaaltjes en personeelstakingen. Nu is de Australische luchtvaartmaatschappij weer negatief in het nieuws. Gelukkig gaat het ditmaal niet mis in de lucht, maar in the cloud. Hoe een publiciteitsactie de mist in kan gaan.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Karen Geurtsen

De op twee na oudste luchtvaartmaatschappij heeft misschien wel de beste track record ter wereld. Het parool is namelijk dat Qantas nog nooit een dodelijk ongeluk met een straalvliegtuig op zijn conto heeft moeten zetten.

Door uitvallende motoren en stakingen van het personeel heeft de Australische nationale trots het het laatste jaar echter wel zwaar te verduren gehad. Om haar imago wat op te vijzelen bedacht het PR-team een leuke twitteractie. Althans: dat dachten ze.

Twitteraars werd verzocht de hashtag #QantasLuxury te gebruiken om hun luxueuze vliegervaringen te delen, waarmee ze onder meer kans maakten op een Qantas pyjama.

Geheel tegen de verwachting van het social media team, gebruiken de ozzies de hashtag liever om hun gal te spuien en de draak te steken met hun iconische vervoerder, en is de actie een ware PR-ramp geworden.

Een kleine selectie:

 a suit comprised entirely of  peanut wrappers 

 is taking off 1 hour late instead of 3

Not having to worry about the safety demonstration, because you can’t crash if your flight never leaves 

My  is strapping Tony Abbott to one wing of a A380 & Alan Joyce to the other the flying to Asia 

  You were lucky. We were evicted from our plane; had to live in the terminal  

Kijk hier voor meer realtime tweets.

Onderwerpen