Spring naar de content

Wat vindt de gans?

Wat doen we met de ganzen die op Schiphol de vliegveiligheid in gevaar brengen? Staatssecretaris Joop Atsma zegt: vergassen. Maar wat zeggen de dieren, in het parlement vertegenwoordigd door Marianne Thieme?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Frans van Deijl

Op weg naar de residentie besluiten we even halt te houden op een spottersplek langs de snelweg A5 om te kijken of er inderdaad zoveel ganzen zijn als de Onderzoeksraad Voor Veiligheid beweert. Het rapport van de Raad rept van vijftigduizend ganzen in januari, de drukste ganzenmaand. Van maart tot oktober zijn het er ongeveer half zo veel. De vogels vormen een ‘onaanvaardbaar’ risico voor het vliegverkeer; vorig jaar alleen al waren er 130 vogelaanvaringen, waaronder een met een toestel van Air Maroc, dat bijna crashte. Niets helpt, zodat staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu nog maar één uitweg ziet: vangen en vergassen.
Op deze zonnige, waterkoude ochtend zien we rond de dichtstbijzijnde startbaan hele zwermen vogels, maar de gans is in die kluwen moeilijk te onderscheiden. Verderop is een 747 aan het taxiën, en als de motoren voluit draaien, schrikken de vogels even op, maar keren vrijwel onmiddellijk terug op het kennelijk niet te versmaden gras langs de startbaan. We houden onze adem in als de Boeing vaart begint te maken. Er volgt een massale gevleugelde oprisping, maar de vogels zijn amper onder de indruk van het aanzwellende gebrul en landen alweer snel op het gras. Pas eenmaal los van de grond lijkt het vliegtuig niks meer te duchten te hebben. Vergassen, de staatssecretaris heeft gelijk Na wat we hebben gezien, zal zelfs Marianne Thieme niets meer tegen Atsma’s voornemen kunnen inbrengen, zou je denken. Maar het ligt genuanceerder. “Behalve zeer dieronvriendelijk is vergassen uiterst ineffectief,” zegt Thieme op haar kamer in het Tweede Kamergebouw.
“Je kunt er een paar duizend doden, maar dat moedigt de overgebleven vogels juist aan zich extra snel voort te planten, want ze krijgen meer ruimte en er is ook meer voedsel. Per saldo schiet je er niks mee op. Afschieten is evenmin een optie; dat zorgt voor gevaarlijke situaties door het vluchtgedrag, en heel veel ganzen op en rond Schiphol hebben hagel in hun lijf, zijn kreupel en kunnen niet meer goed vliegen.” Bij voorkeur pakt Thieme het meteen groots en meeslepend aan. De uitgestrekte velden rond Schiphol zouden niet meer gebruikt moeten worden voor de teelt van graan of ander snoepgoed voor onze gevederde vrienden. Voortaan moeten boeren bij voorbeeld het energiegewas koolzaad gaan verbouwen of, nog veel beter, op hun akkers zonnepanelen plaatsen. Aldus wordt de boer een producent van zonne-energie. Thieme verwijst naar vergelijkbare situaties rond de vliegvelden van Denver en Fresno in de Verenigde Staten, waar boeren deze omschakeling hebben gemaakt, en volgens haar met veel succes. “Het is daar verboden om dicht bij luchthavens voedselgewassen te telen.

Lees het hele artikel in de HP/De Tijd van deze week.