Spring naar de content

Zeg maar dag privacy

Uw privacy is deze dagen niet zo gek veel meer waard. Steeds opnieuw verschijnen er berichten over hoe internet, en in het bijzonder netwerksites zoals Facebook, falen wat betreft privacybescherming. De openheid waar Facebook vanaf het begin voor staat, stuit veel mensen tegen de borst. Wel kun je geheel in lijn hiermee informatie over jezelf gewoon bij hun aanvragen, en krijgen, blijkt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Pauline Bijster

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Een Oostenrijkse rechtenstudent deed dit. Hij vroeg bij het Europese moederbedrijf in Dublin alle data op die bekend was over hem: na enige tijd ontving hij een CD met 1222 PDF-bestanden erop over zichzelf. En daar schrok hij wel van: Facebook blijkt alles te bewaren, vanaf het begin van zijn account, zijn relationele statussen, zijn politieke meningen. Zelfs door jezelf verwijderde berichten blijken te worden bewaard. Facebook weet bovendien precies wanneer je inlogt, uitlogt, op welk moment je berichten schrijft, waar je bent als je foto’s maakt en publiceert. En ja, wat niet? De student Max Schrems heeft naar aanleiding hiervan de Ierse Data Protection Commissioner aangeklaagd en zijn eigen site opgezet om te protesteren: Europe versus facebook. Zelf data opvragen? Dat kan ook, hoewel Get your Data! meldt dat het moeilijker is geworden sinds Max Schrems het deed en deze ophef veroorzaakte.

Volgens dit BBC artikel is het niet alleen Facebook maar ook Google die informatie schaamteloos opslaat en doorspeelt, en krijgen mensen er zo langzamerhand genoeg van. Een studie van het Worcester Polytechnic Institute in Engeland wees uit dat er al honderden sites zijn die informatie opslaan, en doorspelen aan derden. Het wordt zo goed en zo kwaad mogelijk tegengehouden, maar uiteindelijk gaat deze informatiestroom en het verlies aan privacy toch gewoon door. Blogger Nicholas Thompson van The New Yorker noemde dit fenomeen The Exponential Law of Privacy Loss – afgekort: TELPL of “tell people”.

<iframe width=”460″ height=”264″ src=”http://www.youtube.com/embed/kJvAUqs3Ofg” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

Onderwerpen