Sexy tenor
Michael Bublé
Christmas
Aangezien kerstmis steeds minder een religieus, en steeds meer een nostalgisch-commercieel feest is geworden, kan een bespreking van het kerstalbum Michael Bublé niet uitblijven. Want als je Bublé dan toch in een vakje wilt stoppen, dan is het wel in dat met het bordje ‘nostalgisch-commercieel’ erbij. En of je Bublé nu beschouwt als de curator van het erfgoed van de grote crooners en swingers van weleer, of als een kansloze Sinatra-wannabe: talent, stijl en charisma kunnen de man niet worden ontzegd. Moedig is hij ook, want je moet lef hebben om de miljoenste versie van White Christmas op te nemen. Van zijn poging om deze standard weer eens een keer op te leuken zijn we dan ook niet onder de indruk: zelfs het melige mannenkoortje en de ietwat aangeschoten klinkende Shania Twain slagen er niet in om er iets gedenkwaardigs van te maken. Nee, dan horen we liever de onvervalste bigband-jazz van Santa Claus is Coming to Town. Een lekkere walking bass, gitaarakkoordjes zoals Freddie Green ze bij Count Basie speelde, schetterend koper, zalvende violen en Bublés sexy tenor: zo’n kerstalbum willen we wel horen. De ongein die nu eenmaal bij het genre lijkt te horen, nemen we dan maar op de koop toe. Sterker nog: na een paar flessen glühwein hoor je het niet eens meer. Luister maar naar Shania Twain.
Trade con bold italic>Ruud Meijer
Lioness: Hidden Treasures (-) – Amy Winehouse
Live at The Royal Alberg Hall (1) – Adele
Christmas (-) – Michael Bublé
21 (3) – Adele
Mylo Xyloto (2) – Coldplay
Birdy (5) – Birdy Fallen Empires (6) – Snow Patrol
El Camino (-) – The Black Keys
50 Words for Snow (7) – Kate Bush Made in Germany (-) – Rammstein